Ponad 12 tysięcy uczniów z 640 klas z całej Polski wzięło udział w 13. edycji projektu Planeta Energii, który od lat angażuje przedszkola, szkoły podstawowe i lokalne społeczności w edukację, promując ochronę środowiska i zrównoważony rozwój.
Planeta Energii to autorski program edukacyjny, realizowany od 2010 roku przez Energę z Grupy ORLEN, stworzony z myślą o najmłodszych. Skupia się na zwiększeniu świadomości nauczycieli i uczniów na temat przyrody oraz konieczności dbania o bioróżnorodność, zwłaszcza lokalną, w trosce o środowisko i klimat. Kładzie nacisk na naukę przez zabawę i interaktywne doświadczenia, dzięki czemu nawet trudne i abstrakcyjne zagadnienia stają się dla dzieci interesujące. Program pobudza ich ciekawość, zachęca do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, aktywizowania swoich społeczności, a także promuje rozwój prawidłowych nawyków, postaw i zachowań.
W 13. edycji projektu, która odbyła się jesienią, zwracano szczególną uwagę na potrzebę poznawania i ochronę ekosystemów leśnych. Aktywny udział w projekcie wzięło ponad 12 tysięcy uczniów, a zgłosiło się do niego aż 640 klas z całej Polski, z czego 100 zostało wyróżnionych i otrzymało bogato wyposażone pakiety bioróżnorodności.
Dzięki otrzymanym karmnikom dzieci już zimą mogły dokarmiać ptaki. A już tej wiosny przy 100 kolejnych placówkach uczniowie założyli swoje własne ogródki i stworzyli strefy przyjazne przyrodzie. Podniesione grządki wraz z wyposażeniem ogrodniczym, budki lęgowe, hoteliki dla zapylaczy – wszystko to pomaga dzieciom w poznawaniu i wspieraniu lokalnej przyrodę. Mogą poczuć swoją sprawczość w mikroskali, tworząc swój bioróżnorodny ekosystem. Mogą obserwować przyrodę i uczyć się jak jej pomagać, poznawać co jest niezbędne dla funkcjonowania ekosystemów, dlaczego potrzebna jest woda, dlaczego trzeba ją szanować i jak można ją gromadzić. Planeta Energii nie ogranicza bowiem nauczycieli tylko do wykonania konkursowego zadania, to program, który chce dawać impuls do zmian i budowania świadomości o środowisku wśród najmłodszych.
Pozostała część artykułu pod materiałem wideo:
Ambasadorzy pełni energii i pasji do przyrody
Nauczycieli i uczniów do włączenia się do misji pomagania planecie zachęcali ambasadorzy jak Marzena Rogalska, dziennikarka telewizyjna i radiowa. – Planeta Energii od kilkunastu lat, dzięki nauczycielom z pasją, uczy dzieci, jak żyć bezpieczniej i być bardziej eko; poznawać i chronić piękną, polską przyrodę. Nawet tę najbliższą, za progiem naszego domu – mówi. Zachęca też do robienia małych rzeczy w domach i szkole przekonując, że to wpływa na nasze otoczenie. Zakładanie domków dla jeży, ogrodów deszczowych, zbieranie wody, tworzenie karmników i budek lęgowych dla ptaków, a nawet poznawanie leśnej przyrody i dbanie o lasy – to coś, co każdy może robić codziennie.
Każdy z nas dba o to co kocha – dlatego ten sezon Planety Energii jest świetną okazją do tego, by na nowo zakochać się w lasach. Wsłuchać się w szum leśnych drzew, ruszyć na leśne wyprawy i odkryć historie, które kryją się we wnętrzu najstarszych pni. By otoczyć opieką miejsca, które na co dzień, otaczają czułym, przyrodniczym ramieniem… nas! – opowiada Aneta Chmielińska, pedagożka leśna, autorka książek o tematyce przyrodniczej oraz podcastu “Dzikoprzygody”.
Grono przyjaciół wspierających projekt uzupełniają, Katarzyna Stoparczyk, dziennikarka Polskiego Radia, pisarka, reżyserka spektakli teatralnych oraz Krzysztof Konieczny, przyrodnik i ornitolog z fundacji przyrodniczej ProNatura, popularyzator przyrody m.in. dzięki blogowi panodprzyrody.pl.
Ostatnia powódź pokazała nam, jak wielkie znaczenie mają lasy, zwłaszcza te górskie o charakterze naturalnym, które potrafią nie tylko spowolnić spływ wody, ale też zmagazynować ją w swej strukturze glebowej – dodaje Krzysztof Konieczny. – Zachowanie zwartych lasów to rzecz ważna dla bioróżnorodności i dla nas samych. Udział w projekcie Planeta Energii to mały krok w poznaniu złożonego świata ekosystemów leśnych, ale też ogromny krok dla najmłodszych poznających złożoność lasów i tego jak bardzo zależymy na ziemi od tych tlenodajnych obszarów.
Pikniki Bioróżnorodności w nagrodzonych szkołach
Najważniejszą nagrodą dla wyróżnionych dzieci i nauczycieli za najlepszą realizację konkursowych scenariuszy lekcji o przyrodzie, są niezapomniane Pikniki Bioróżnorodności. Jest to nagroda i niezapomniane wydarzenie dla całej społeczności ich szkół. W najnowsze edycji odbyły się one w placówkach w Kole, Królowej Polskiej na Podkarpaciu i Parzymiechach na Śląsku. Każda z nich otrzymała także voucher o wartości 11 000 zł na stworzenie wiosną 2025 r. własnej strefy bioróżnorodności do obserwowania przyrody i nauki o środowisku dla wszystkich uczniów.
Szkołę Podstawową w Królowej Polskiej wyróżniono m.in. za to, ze jej uczniowie realizowali projekty łączące edukację z praktycznymi działaniami. Wycieczki do lasu i nad rzekę stały się okazją do prowadzenia obserwacji przyrodniczych, tworzenia zielników, makiet ekosystemów oraz artystycznych prac z darów natury. Dzieci przygotowały również teledysk „Szepty lasu” i audycję radiową, którą wyemitowało Radio RDN Nowy Sącz. Nie zabrakło konkursów i happeningów angażujących całą lokalną społeczność.
W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Parzymiechach doceniono to, że uczniowie poznawali przyrodę podczas wycieczek do lasów i ekosystemów wodnych, budowali budki lęgowe i karmniki dla ptaków, tworzyli zielniki oraz makiety ekosystemów. Eksperymenty i warsztaty pomogły im lepiej zrozumieć złożoność świata przyrody i procesów zachodzących w ekosystemach. Przygotowane przez dzieci przedstawienia i happeningi miały na celu szerzenie wiedzy ekologicznej wśród rówieśników i mieszkańców. Współpraca z leśnikami i edukatorami przyniosła dodatkowe wartości, a ich wiedza na temat ochrony przyrody, znaczenia drzew i bioróżnorodności inspirowała zarówno uczniów, jak i nauczycieli.
Klasa 2B z SP nr 3 w Kole zachwyciła wszechstronnością: od realizacji trzech scenariuszy edukacyjnych po organizację gier terenowych i warsztatów zero waste. Szczególnie wyróżniały się marsze edukacyjne, podczas których uczniowie, uzbrojeni w plakaty, przemierzali ulice, szerząc wiedzę o bioróżnorodności. Takie inicjatywy udowodniły, że działania lokalne mają realny wpływ na globalną świadomość.
Akademia Planety Energii dla nauczycieli
W programie docenia się też nauczycieli. Dla dziesiątki wyróżnionych za wyjątkowe zaangażowanie przy realizacji przyrodniczych zajęć w swoich placówkach, na Wyspie Sobieszewskiej przeprowadzono warsztaty. Pod przewodnictwem „Pana od przyrody” Krzysztofa Koniecznego, uczestnicy podziwiali lokalną faunę i florę, obserwowali ptaki na Wiśle, szukali tropów zwierząt oraz odkrywali ślady bobrów. Niezwykłym doświadczeniem było spotkanie z fokami w ich naturalnym środowisku oraz poszukiwanie bursztynów na bałtyckiej plaży. Odbyły się też spotkania z ambasadorami Planety Energii, dyskusje i prezentacje na temat przyrody i angażującej edukacji. Nauczyciele poznali również projekt „Dajcie nam głos” prowadzony przez Kasię Stoparczyk. Laureaci otrzymali symboliczne czeki o wartości 2000 zł za wkład w prowadzenie zajęć ze swoimi uczniami.
Ilona Nowakowska ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Smólniku, która brała udział w warsztatach stwierdziła, że były bardzo inspirujące: Myślę, że dużo zabiorę do swoich dzieci. Bardzo się cieszę, że mogłam w nich uczestniczyć – mnóstwo inspiracji i konsultacji. Każda szkoła ma tu szansę na zdobycie nagrody, są doceniane nawet te najmniejsze placówki.
Anna Cicha ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Kole dodała: Dzięki warsztatom zabieram do swojej szkoły garść inspiracji. Podczas wycieczki brzegiem Wisły dowiedziałam się mnóstwo na temat zwierząt, roślin, gatunków drzew. Pan Krzysztof pięknie opowiadał o tym, jak niesamowite życie toczy się nad brzegiem Wisły.
Program Planeta Energii inspiruje do działania i realnie pomaga przyrodzie
Wszystkie działania podejmowane w ramach Planety Energii – od pikników bioróżnorodności, przez warsztaty, po lokalne projekty edukacyjne – przypominają, że każda, nawet najmniejsza społeczność, może mieć realny wpływ na środowisko. Program zachęca do łamania edukacyjnych schematów, wychodzenia poza klasyczne metody nauczania i pokazywania uczniom, jak piękny i ważny jest świat przyrody.
Program w realny sposób pomaga chronić przyrodę w setkach miejsc w całej Polsce. W ciągu ostatnich dwóch lat aż 200 przedszkoli i szkół z całego kraju wyróżniono „biopakietami” do edukacji i wspierania lokalnej bioróżnorodności. W sumie w 2023 i 2024 r. do placówek trafiło m.in. 200 podniesionych grządek na własny mini ogródek, 100 zestawów narzędzi ogrodniczych, 500 zestawów nasion oraz bomb kwietnych, 300 budek lęgowych, w których schronienie mogą znaleźć sikorki bogatki, mazurki, wróble domowe oraz inne małe dziuplaki, 500 karmników dla ptaków oraz 500 hoteli dla owadów przeznaczonych dla pszczół i innych błonkoskrzydłych owadów.
Planeta Energii to coś więcej niż projekt edukacyjny – to ruch, który angażuje całe społeczności w troskę o środowisko naturalne. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli, uczniów i partnerów programu kolejne pokolenia uczą się, jak żyć w większej harmonii z naturą i podejmować świadome decyzje, które będą miały pozytywny wpływ na przyszłość planety. Warsztaty, wycieczki i konkursy to nie tylko nauka, ale przede wszystkim inspiracja do działania i współpracy w budowaniu lepszego świata.
Scenariusze zajęć dla nauczycieli wszelkie materiały merytoryczne projektu dostępne są bez ograniczeń na www.PlanetaEnergii.pl Aktualne informacji na jego temat można też znaleźć w mediach społecznościowych pod #PlanetaEnergii
Szacunkowo w dotychczas w Planetę Energii zaangażowało się już ponad 320 tysięcy uczniów z całej Polski. Inicjatorem realizowanego od 2010 r. projektu jest Energa SA.