Europejski sektor motoryzacyjny od kilku lat nie jest w dobrej kondycji. Szybki rozwój nowych technologii, chińska konkurencja oraz konieczność dostosowania się do polityki zrównoważonego rozwoju wymuszają nową strategię działania. Komisja Europejska podejmuje działania mające na celu wzmocnienie pozycji Europy na światowym rynku motoryzacyjnym. W tym celu powołano Strategiczny Dialog na temat Przyszłości Europejskiego Przemysłu Motoryzacyjnego, a także ogłoszono kompleksowy plan działania.
Zapisz się na newsletter Kompasu ESG
Plan Działania Komisji Europejskiej – istotne założenia
Podstawowym celem Komisji jest zapewnienie długoterminowej konkurencyjności i innowacyjności europejskiego sektora motoryzacyjnego. W związku z tym wprowadzono szereg konkretnych inicjatyw obejmujących trzy główne obszary.
- Wspieranie innowacji i transformacji technologicznej
- Stworzenie Europejskiego Sojuszu na rzecz Pojazdów Autonomicznych i Połączonych,
- Inwestycje w rozwój sztucznej inteligencji oraz cyfrowych systemów dla nowoczesnych pojazdów,
- Finansowanie programów badawczo-rozwojowych w ramach Horizon Europe (1 miliard euro w latach 2025-2027).
- Uelastycznienie standardów emisyjnych
- Wprowadzenie nowej metodologii rozliczania emisji CO2 dla producentów pojazdów,
- Wsparcie dla zielonych flot korporacyjnych poprzez dodatkowe zachęty podatkowe,
- Poprawa jakości i możliwości napraw baterii w pojazdach elektrycznych.
- Wzmocnienie łańcucha dostaw i zasobów ludzkich
- Inwestycja 1,8 miliarda euro w rozwój niezależnej i konkurencyjnej produkcji surowców do baterii,
- Rozszerzenie wsparcia z Europejskiego Funduszu Globalizacji dla pracowników zagrożonych zwolnieniami,
- Intensyfikacja programów reskillingu i upskillingu dla specjalistów branży motoryzacyjnej.
Czy europejski sektor motoryzacyjny może konkurować na globalnym rynku?
Jednym z kluczowych problemów, z jakimi mierzy się europejska branża automotive, jest silna konkurencja z Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Komisja Europejska planuje wdrożenie instrumentów obrony handlowej, takich jak mechanizmy antysubsydyjne chroniące europejskich producentów przed nieuczciwą konkurencją. Jednocześnie trwają negocjacje z kluczowymi partnerami handlowymi, aby zapewnić lepszy dostęp do rynków oraz surowców niezbędnych do produkcji nowoczesnych pojazdów.
Przyszłość europejskiej motoryzacji – szanse i zagrożenia
Plany Komisji Europejskiej stanowią ważny krok w stronę transformacji sektora motoryzacyjnego, jednak nie brakuje wyzwań. Kluczowe pytanie brzmi: czy wprowadzone środki będą wystarczające, aby Europejczycy odzyskali przewagę konkurencyjną? Pomimo ogromnych inwestycji i strategicznych partnerstw, sukces zależy od skutecznej współpracy pomiędzy sektorem prywatnym a instytucjami UE. W nadchodzących latach kluczowe będzie tempo wdrażania zmian oraz ich rzeczywisty wpływ na rynek.
Z jednej strony, jeśli strategia Komisji okaże się skuteczna, możemy spodziewać się nowej ery dominacji europejskich marek samochodowych na świecie. Z drugiej strony, opóźnienia w adaptacji technologii lub niewystarczające finansowanie mogą spowodować dalszą utratę konkurencyjności na rzecz azjatyckich i amerykańskich producentów.
Komisja Europejska jasno pokazuje, że zamierza aktywnie wspierać europejski sektor motoryzacyjny w walce o jego przyszłość. Działania takie jak inwestycje w innowacje, dostosowanie regulacji emisyjnych i rozwój łańcucha dostaw mogą przynieść realne korzyści. Jednak przyszłość branży zależy nie tylko od decyzji politycznych, ale także od zdolności firm do adaptacji i wdrażania nowoczesnych rozwiązań. Czy europejski automotive poradzi sobie z tym wyzwaniem? Odpowiedź poznamy w nadchodzących latach.
Czytaj dalej: