Sprawczość, autentyczność, odpowiedzialność i wpływ – to nowe filary kobiecego przywództwa. Podczas spotkania Impactful Women Voices, które odbyło się tuż po III Kongresie Kompas ESG, liderki z różnych sektorów mówiły o sile kobiet, potrzebie solidarności, ale też samotności i presji. Jedno jest pewne: kobiecy głos nie tylko staje się coraz donośniejszy, ale realnie kształtuje przyszłość.

Czy przywództwo XXI wieku ma płeć? A jeśli tak – to jaką przybiera formę? Coraz częściej nie chodzi już o stanowiska, lecz o wpływ, nie o tytuły, ale o autentyczność. Podczas Impactful Women Voices – spotkania w formule okrągłych stołów, które zgromadziło liderki z obszarów biznesu, technologii, polityki i mediów – rozmawiano o tym, co dziś znaczy być skuteczną liderką.

Nie zabrakło trudnych tematów: samotności, wypalenia, braku solidarności między kobietami. Ale to właśnie te rozmowy – odważne i szczere – pokazują, że kobiece przywództwo dojrzewa, ewoluuje i nabiera mocy.

Zapisz się na newsletter Kompasu ESG

Geeta Sidhu-Robb, brytyjska liderka i mentorka kobiet, CEO WCorporation LTD podkreśliła, że przyszłość przywództwa nie zależy już od formalnych stanowisk. To wpływ, integralność i autentyczność stają się nowymi filarami, będąc jednocześnie fundamentem współczesnych procesów zarządzania.

Zainicjowany przez nią i Beatę Mońkę, prezes Art of Networking program International Mastermind Program opiera się na czterech kluczowych kompetencjach: umiejętności wpływu społecznego i medialnego, przywództwa z poziomu zarządu, wewnętrznej integralności i świadomej sprawczości. W praktyce daje przestrzeń, w której możliwe jest wzmocnienie kobiet jako liderek zmiany – nie tylko w korporacjach, ale też w życiu społecznym, politycznym, a nawet osobistym.

Na zdjęciu: Beata Mońka CEO art of Networking, Enrico Bottero General Manager Ferrero Polska

W erze przyspieszonej cyfrowej transformacji warto w szczególny sposób potraktować też branżę nowych technologii. Impactful Women Voices stał się m.in. przestrzenią do debaty, w jaki sposób zniwelować lukę udziału kobiet w tworzeniu innowacji. Dyskutowano, dlaczego różnorodność w zespołach technologicznych przekłada się na bardziej etyczne i trwałe rozwiązania.

– Technologia współtworzy rzeczywistość. Kobiety muszą być jej częścią – nie tylko jako użytkowniczki, ale przede wszystkim jako twórczynie – podkreślała Amnah Ajmal, globalna liderka i ekspertka w dziedzinie AI.

Na zdjęciu: Amnah Ajmal – Top 25 in Financial Technology US. Top 100 women in fintech across the globe. Top 10 in America’s, Beata Tylman-Nowakowska – Director, Strategic Partnerships and Innovation Department (DigiAssets, FinTech, Corp. Solutions), Marzena Zahlin – General Manager Handelsbanken Poland, Board Member SPCC, Vice Chairwoman DEI Commitee of Polish Banking Association, Attika Choudhary – Presenter/Senior Journalist/Reporter at BBC News, Joanna Seklecka – CEO eService

Chociażby raport „Kobiety na politechnikach” wskazuje, że obecnie na polskich uczelniach technicznych kobiety stanowią 33 proc. studentów. Liczba ta z roku na rok rośnie.

Sporo jest też jeszcze do zrobienia w obszarze przywództwa technologicznego i reprezentacji kobiet na stanowiskach decyzyjnych – w zarządach i radach nadzorczych spółek technologicznych. I tutaj na problem należy spojrzeć nie tylko z perspektywy polskiej, ale także globalnej. Jednocześnie Europa ma szansę pozytywnie wyróżnić się w obszarze różnorodności i dalszej realizacji polityki z obszaru DEI, chociażby na tle Stanów Zjednoczonych.

Joanna Mucha, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej podkreśliła, że kobiety angażują się w politykę nie po to, by realizować własne ego, ale żeby coś naprawdę zmienić – w pewien sposób zrealizować misję. – Chcemy działać w imię tej misji – podkreśliła.

Na zdjęciu: Ministra Joanna Mucha, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Edukacji Narodowej

– Jako kobiety idziemy do polityki po sprawczość – nie miała wątpliwości Joanna Mucha.

Co ważne, współczesne przywództwo nie istnieje bez zdolności komunikacyjnych. Uczestniczki spotkania zgodziły się, że nie chodzi jednak o mówienie głośniej, lecz o mówienie trafnie, a przy okazji w sposób autentyczny. Procesowi musi towarzyszyć refleksja w obszarze, jak kobiecy głos może kształtować kulturę organizacyjną firm czy wręcz całą debatę publiczną.

Agata Młynarska, dziennikarka i aktywistka społeczna zwróciła uwagę na skuteczność działań i poczucie sprawczości głosu kobiet. – Chcemy go wykorzystywać, bo już wiemy, że go mamy. Chociaż nie każda z nas z tego korzysta. Przede wszystkim chcemy mieć poczucie, że nasz głos naprawdę coś znaczy i przede wszystkim coś zmienia – podkreśliła.

Na zdjęciu: Ministra Joanna MuchaSekretarz Stanu Ministerstwo Edukacji Narodowej, Beata Mońka CEO art of Networking , Dominika Zelazek CFO & Board Member @Contec, Magdalena Legęć – HR Director Orlen Oil

W tle jest też poczucie własnej wartości, które niejednokrotnie wynosi się z domu. To sprawia, że czasami należy je wzmocnić już w trakcie życia zawodowego.

– Sprawczość to kompas dla wszystkich liderów, bo przecież wszyscy chcemy być autentyczni, wszyscy chcemy mieć wpływ. I tylko od nas tak naprawdę zależy, jak wykorzystamy tę pozycję, którą zajmujemy i czy rzeczywiście tylko pozycja świadczy o sile naszego wpływu – zauważyła Beata Mońka.

– Nie chodzi o to, jakie stanowisko zajmujesz, ale ilu osobom otwierasz drzwi do kariery, do możliwości, do edukacji. To jest prawdziwa miara wpływu – dodała.

Podobnych głosów było więcej.

Na zdjęciu: Agata Młynarska founder Fundacja Bez Tabu, journalist, tv personality, Alexandra Kazimierski Executive Director at Morgan Philips Hudson Executive Search, Iwona Szmitkowska CEO follow Future Group,Katarzyna Radowiecka ESG Expert, Magdalena Gawiska Mecenas Law Partners , Monika Jakubczyk Partner Associate at KPMG

– Prawdziwy wpływ zaczyna się tam, gdzie znika rywalizacja, a pojawia się odpowiedzialność – mówiła Iwona Szmitkowska, prezeska Follow Future Group.

Nie miała wątpliwości, że w trakcie spotkania Impactful Women Voices padły słowa zwykle niewygodne dla konferencyjnych sal, ale bardzo ważne.

– Rozmawiałyśmy o samotności liderek, o braku solidarności między kobietami, o wypaleniu, które nie ma płci – ale ma kontekst. Ta rozmowa była odważna, a zarazem pełna nadziei, bo pokazała, że coraz więcej z nas nie chce już tylko „mieć głos”. Chcemy go używać mądrze i razem – dodała.

Padły też słowa o wywieraniu presji.

– Porażki i niepowodzenia to nieodłączny element naszego życia, zwłaszcza biznesowego – im dalej zaszłyśmy, im poważniejsze funkcje pełnimy, im większa spoczywa na nas odpowiedzialność, tym więcej niepowodzeń nas spotka, co wynika z wielości zadań i decyzji, które musimy podjąć. W naturalnej konsekwencji odpowiedzialność za skutki tych decyzji ponosimy my – powiedziała Magda Gawińska, adwokat, kancelaria Law Partners adwokaci.

Stąd apel o bycie bardziej wyrozumiałym wobec samych siebie. Na potknięcia czasami nie ma się żadnego wpływu. Ale już przekucie ich w szansę – to już zależy od poszczególnych osób.

Magda Gawińska zaapelowała też o większą solidarność. – Wspierajmy się, nie hejtujmy, nie oceniajmy. Kobiety potrafią być wobec siebie okrutne, co widzimy na przykładzie social mediów, gdzie to właśnie kobiety wiodą prym w hejtowaniu innych kobiet, deprecjonowaniu ich sukcesów – zauważyła.

Na zdjęciu: Urszula Rąbowska Board Member XBS Prolog SA, Jing Zhao Cesarone CEO,Global CSR Foundation, Dagmara Cieśla Board Member Asseco Poland S.A., Justyna Bednarska Deputy Marketing Director LOT Polish Airlines, Geeta Sidhu Robb CEO & Founder W CORP , Patrycja Gołębicka Board Member, CSO Aasa Polska S.A.

– Inicjatywy takie jak Impactful Women Voices są niezwykle istotne – nie tylko integrują kobiety z różnych środowisk, ale realnie wzmacniają naszą pozycję w świecie biznesu i wpływ na rozwój gospodarki. Polska wyróżnia się na tle Europy liczbą przedsiębiorczyń, a kobiecy głos – silny, kompetentny i coraz bardziej słyszalny ma dziś kluczowe znaczenie dla przyszłości rynku – podsumowała Justyna Bednarska, zastępca Dyrektora Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej w PLL LOT.

Na zdjęciu: Ministra Joanna Mucha, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Edukacji Narodowej

Jak dodała, to właściwy moment, by pokazać światu wiedzę, doświadczenie i siłę wpływu. A wzajemne wsparcie i współpraca kobiet to dziś jeden z najmocniejszych fundamentów przyszłości biznesu.

Czytaj dalej: