„Według badań eRecruiter, aż 75 proc. osób wskazuje, że kwestie inkluzywności są dla nich istotne, a dla osób dopiero wchodzących na rynek pracy bywają wręcz kluczowe. Firmy, które nadążą za tymi oczekiwaniami, będą w stanie przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty” – mówi Magdalena Cumanis, dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej w Grupie Pracuj S.A.
Odpowiada Pani za obszar ESG w Grupie Pracuj S.A. Na czym się Pani skupia, jak wygląda Pani praca?
Magdalena Cumanis: Biorąc pod uwagę rolę, jaką Grupa Pracuj odgrywa na rynku pracy oraz technologiczny charakter organizacji, dużo uwagi poświęcamy kwestiom społecznym, w tym równości szans, różnorodności i inkluzywności. Jako sygnatariusz Karty Różnorodności przyjęliśmy na siebie realne zobowiązania w tym zakresie, zależy nam także na promowaniu dobrych praktyk wśród pracodawców. Prowadzimy liczne badania wśród kandydatów oraz pracodawców i widzimy realne korzyści płynące z efektywnego zarządzania różnorodnością.
Z perspektywy bardziej operacyjnej – obecnie koncentrujemy się na dostosowaniu do wymogów dyrektywy CSRD – podobnie jak w wielu spółkach publicznych, u nas również trwa intensywny okres wdrażania nowych standardów raportowania. Zależy nam, aby ten wysiłek nie ograniczał się jedynie do spełnienia wymogów prawnych, ale by zgromadzone dane stały się podstawą do wyznaczenia kierunków rozwoju w obszarze ESG, przynosząc jak największe pozytywne przełożenie na naszą działalność oraz wpływ na otoczenie.
Skupiamy się także na definiowaniu strategicznych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Z jednej strony jest to zadanie ułatwione przez fakt, że zrównoważony rozwój jest integralną częścią kultury Grupy Pracuj. Dbamy o zapewnienie przyjaznego środowiska pracy naszym pracownikom, budujemy długofalowe relacje z klientami, realizujemy także liczne inicjatywy związane z edukacją i zapewnieniem równości szans na rynku pracy. Z drugiej jednak strony, stanowi to duże wyzwanie – to, co do tej pory realizowaliśmy w sposób naturalny i intuicyjny, staramy się obecnie ustrukturyzować w ramy formalne na poziomie międzynarodowej grupy kapitałowej.
Zapisz się na newsletter Kompasu ESG
Sprostanie wymogom CSRD to rzeczywiście temat, który obecnie pochłania firmy. Dla Grupy Pracuj najważniejsza jest zapewne literka „S”. Czy Pani jest ona nieco zaniedbana w firmach?
Z pewnością, w mediach, czy w ofercie szkoleń litera „E” wysuwa się na pierwszy plan, podczas gdy „S” i „G” często otrzymują mniej uwagi. Myślę jednak, że w kwestiach społecznych – relacji z pracownikami, klientami, użytkownikami – wiele dzieje się w ramach szeroko rozumianej etyki biznesu. Jako społeczeństwo ewoluujemy, a silny rynek pracy sprawia, że, poza wynagrodzeniem, coraz częściej szukamy w miejscu pracy zgodności z naszymi wartościami. Wielokrotnie byłam pozytywnie zaskoczona otwartością ludzi na różnych szczeblach organizacji w kontekście działań z obszaru ESG – nawet jeśli oznaczało to dla nich dodatkowe zadania.
„S” może być mniej widoczne medialnie, ale na poziomie rzeczywistych działań dzieje się tu bardzo dużo. W wielu branżach od dawna funkcjonuje rynek pracownika, a bezrobocie utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – co przekłada się na większą dbałość o pracowników i otwarcie na ich różnorodność. Kolejnym istotnym aspektem jest odpowiedzialność za produkty i usługi, która nabrała na znaczeniu w ostatnich latach, między innymi za sprawą upowszechnienia opinii internetowych i ich wpływu na decyzje zakupowe.
Gdzie są obecnie te najsłabsze strony, jeśli chodzi o „S”?
Wciąż często spotykamy się z utożsamianiem społecznego wymiaru zrównoważonego rozwoju z działalnością charytatywną. Tymczasem, podobnie jak w ekologii nie chodzi wyłącznie o instalowanie uli na dachach biurowców czy sadzenie drzew, tak w aspekcie społecznym nie wystarczy zaangażowanie w akcje pomocowe. Nie znaczy to oczywiście, że są one zbędne Grupa Pracuj od lat angażuje się charytatywnie, szczególnie w obszarze wyrównywania szans na rynku pracy. Podstawą jest jednak zapewnienie pracownikom godnych warunków zatrudnienia, równych szans, możliwości rozwoju oraz poczucia bezpieczeństwa.
„Kompas Voices” to cykl wywiadów z czołowymi ekspertami w dziedzinie ESG (Environmental, Social, Governance), w którym skupiamy się na najważniejszych wyzwaniach i trendach związanych ze zrównoważonym rozwojem w biznesie. Rozmówcy dzielą się swoimi unikalnymi, eksperckimi perspektywami na temat roli ESG w budowaniu odpowiedzialnych i innowacyjnych strategii biznesowych.
Jak to zrobić?
Najistotniejszy jest dialog i zrozumienie, że to inwestycja, a nie dodatek do biznesu. Świadomość opinii i potrzeb pracowników, klientów czy lokalnych społeczności może stać się przewagą konkurencyjną, a przy tym jest stosunkowo łatwa i niedroga do zdobycia – wymaga jedynie gotowości do zmierzenia się także z krytycznymi głosami. Kluczowe jest jednak, aby na wysłuchaniu się nie skończyło, lecz aby za nim szły konkretne działania lub wyjaśnienia, które pokażą, że opinie są brane pod uwagę.
Dlaczego jest to tak ważne? Czy społeczny aspekt będzie stawał się coraz bardziej istotny?
Jestem przekonana, że jego znaczenie będzie rosło. Widać to szczególnie na rynku pracy – przedstawiciele pokolenia Z są znacznie bardziej mobilni zawodowo niż starsze generacje i nie boją się „głosować nogami”, czyli zmieniać pracodawcę, gdy kultura organizacyjna, elastyczność czy podejście do różnorodności nie spełniają ich oczekiwań. Z drugiej strony, mamy do czynienia ze starzejącym się społeczeństwem i rosnącym znaczeniem tzw. silversów, czyli starszych pracowników. Według badań Pracuj.pl, aż 4 na 10 polskich pracowników w wieku 55-65 lat planuje kontynuować karierę zawodową po osiągnięciu wieku emerytalnego.
Jak zatem będzie się w najbliższych latach zmieniał rynek pracy? Jakie będą oczekiwania kandydatów?
Rynek pracy nie zwalnia tempa – zmienia się dynamicznie, dostosowując do nowych realiów. Kandydaci coraz mocniej stawiają na stabilność zatrudnienia, ale jednocześnie oczekują przejrzystości, elastyczności i realnych korzyści pozapłacowych.
Wyraźnym trendem pozostaje automatyzacja i rozwój AI, co nie tylko zmienia potrzeby firm, ale też wymusza na pracownikach ciągłe podnoszenie kwalifikacji. Zmienia się również sposób pracy – elastyczne modele, takie jak praca hybrydowa, stają się standardem, a transparentność wynagrodzeń zyskuje na znaczeniu. Kandydaci oczekują pracy tam, gdzie ceni się ich czas, rozwój i dobrostan. Co więcej, według badań eRecruiter, aż 75 proc. osób wskazuje, że kwestie inkluzywności są dla nich istotne, a dla osób dopiero wchodzących na rynek pracy bywają wręcz kluczowe. Firmy, które nadążą za tymi oczekiwaniami, będą w stanie przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty.
„Kompas Voices” to cykl wywiadów z czołowymi ekspertami w dziedzinie ESG (Environmental, Social, Governance), w którym skupiamy się na najważniejszych wyzwaniach i trendach związanych ze zrównoważonym rozwojem w biznesie. Rozmówcy dzielą się swoimi unikalnymi, eksperckimi perspektywami na temat roli ESG w budowaniu odpowiedzialnych i innowacyjnych strategii biznesowych.