Zasady ESG przestają być wyborem, a stają się koniecznością dla firm w branży TSL. Polski Instytut Transportu Drogowego wydał niedawno raport na temat ESG, który dostarcza szczegółowych informacji o stanie rozumienia i przygotowania polskich firm do nowych regulacji. Badania wskazały, że wciąż zmagamy się z luką kompetencyjną i niską świadomością. Dodatkowym problemem są ograniczenia finansowe i technologiczne.

    Wyzwania dla branży TSL: Niska świadomość i presja regulacyjna

    Badanie przeprowadzone przez GS1 Polska ujawniło, że aż 62% firm z sektora TSL nie zna regulacji związanych z ESG, a 81% nie wie, czym jest cyfrowy paszport produktowy. Jedynie 21% przedsiębiorstw posiada strategię zrównoważonego rozwoju, co podkreśla skalę problemu. — Przedsiębiorcy często nie zdają sobie sprawy, że ESG obejmuje aspekty ekologiczne, społeczne i zarządcze, takie jak redukcja emisji gazów cieplarnianych, dbałość o warunki pracy kierowców czy transparentność w zarządzaniu — mówi Marta Szymborska, co-CEO GS1 Polska.

    Eksperci z Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, w oparciu o wyniki ankiety podkreślają, że Wyniki ankiety wskazują, że jesteśmy w połowie drogi w rozumieniu ESG i na samym początku wdrażania tej metodyki w życie. Szczególnie mikroprzedsiębiorstwa z sektora transportowego nie posiadają odpowiednich zasobów ani narzędzi do wdrażania kompleksowych strategii ESG. PITD wraz z GS1 stworzyli jednak raport, który szeroko omawia temat ESG i stanowi świetne wprowadzenie do ESG dla firm TSL i nie tylko.

    Bariery wdrażania ESG

    Firmy TSL mierzą się z licznymi przeszkodami. Główne problemy to brak wsparcia edukacyjnego (44%) i kadrowego (24%), ale także wysokie koszty wdrożeń. W badaniach GS1 Polska aż 90% respondentów przyznało, że nie wie, jak zmierzyć ślad węglowy, a 66% nie zna zakresu Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS). — Dyrektywy ESG nie mają na celu eliminacji mniejszych podmiotów z rynku. Kluczowa jest współpraca dużych firm z MŚp […] Pokazujemy naszym partnerom, że wdrażanie zasad ESG to szansa na rozwój, a nie tylko koszt. Firmy, które podejmą działania, zyskują konkurencyjne przewagi – zaznacza Piotr Lachowicz, ekspert ds. zrównoważonego rozwoju Grupy Raben (PITD).

    Kolejną barierą są ograniczenia technologiczne. Wiele firm nie dysponuje nowoczesnymi systemami, takimi jak ERP, WMS czy TMS, które ułatwiają zarządzanie danymi i generowanie raportów ESG. To sprawia, że proces raportowania staje się czasochłonny i kosztowny.

    Przykłady zielonych inwestycji w TSL

    Mimo licznych barier, niektóre firmy wprowadzają innowacyjne rozwiązania wspierające zrównoważony rozwój. — Ślad węglowy, wodny, podejście do bioróżnorodności czy badanie podwójnej istotności – to trudne tematy, wymagające współpracy. Cieszę się, bo wymiana wiedzy między firmami działa w obszarze ESG bardzo dobrze — zauważa w raporcie PIT D Magdalena Lejman, Head of PR & ESG w Rohlig Suus Logistics.

    Colian Logistic

    Firma przeprowadziła audyt wewnętrzny, wdrożyła fotowoltaikę, wymieniła oświetlenie na LED, co zmniejszyło zużycie energii o 30%, oraz zoptymalizowała trasy transportowe. — Wdrażamy ESG nie tylko dla compliance, ale by realnie poprawiać wyniki – zarówno w kontekście obniżenia kosztów operacyjnych, jak i zwiększenia efektywności energetycznej naszych procesów — mówi Tomasz Kosik, prezes Colian Logistic.

    Grupa Raben

    Firma od dekady mierzy ślad węglowy dla całego łańcucha dostaw, inwestuje w transport intermodalny, flotę pojazdów elektrycznych oraz magazyny blisko zeroemisyjne. — Nasze cele dekarbonizacyjne zostały poddane weryfikacji przez inicjatywę SBTi (Science Based Targets), co potwierdza ich zgodność z aktualną wiedzą naukową i zapewnia, że nasze działania są zgodne z wymaganiami Porozumienia Paryskiego — dodaje Piotr Lachowicz z Grupy Raben.

    MCG Logistics

    Firma inwestuje w pojazdy zasilane BioLNG, testuje biopaliwo HVO100 oraz wprowadza systemy paperless.

    Technologie jako fundament raportowania ESG

    Zarówno Colian Logistic, jak i Grupa Raben wskazują na kluczową rolę technologii w procesie wdrażania ESG. Systemy ERP, WMS, TMS oraz sztuczna inteligencja umożliwiają:

    • Monitorowanie emisji gazów cieplarnianych,
    • Optymalizację procesów logistycznych,
    • Generowanie precyzyjnych raportów.

    — Na początku kluczowe było dla nas zidentyfikowanie źródeł danych – obejmujących zarówno dane operacyjne z telematyki pojazdowej, jak i szczegółowe informacje dotyczące zużycia energii w naszych magazynach. To krok, który każda firma musi przejść, szczególnie jeśli działa w rozproszonej strukturze — dodaje Tomasz Kosik.

    Korzyści z wdrażania ESG

    Eksperci podkreślają, że zasady ESG to nie tylko wyzwanie, ale również szansa na:

    • Optymalizację kosztów: Inwestycje w technologie i zielone rozwiązania przekładają się na długoterminowe oszczędności.
    • Poprawę wizerunku: Działania proekologiczne zwiększają zaufanie klientów i partnerów biznesowych.
    • Konkurencyjną przewagę: Firmy, które już teraz podejmą działania, zyskają lepszą pozycję na rynku.

    Wpływ ESG na łańcuch dostaw

    Jak przypomina raport “ESG w TSL. Jesteśmy gotowi?”, regulacje obejmują nie tylko duże firmy, ale także ich mniejszych podwykonawców. Piotr Lachowicz w trakcie debaty PITD promującej raport wspominał, że duże firmy nie dokonają inwestycji za mniejszych partnerów, ale mogą ich wspierać, oferując narzędzia do mierzenia śladu węglowego i dzieląc się wiedzą. — Cele w zakresie redukcji śladu węglowego są ambitne i wymagają inwestycji – niewiele firm może sobie na to pozwolić — dodaje Magdalena Lejman.

    Wnioski i rekomendacje

    Aby skutecznie wdrożyć ESG w sektorze TSL, polskie firmy muszą podjąć następujące kroki:

    1. Edukacja: Organizacja kampanii informacyjnych i szkoleń dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
    2. Wsparcie finansowe: Ułatwiony dostęp do grantów i preferencyjnych kredytów na zielone inwestycje.
    3. Inwestycje w technologie: Zakup systemów ERP, BI i narzędzi do obliczania emisji.
    4. Współpraca: Partnerstwo między dużymi firmami a MŚp w celu dzielenia się wiedzą i zasobami.

    Długoterminowe podejście do raportowania i wdrażania zasad ESG może stać się kluczowym elementem sukcesu polskich firm TSL, pozwalając im umocnić pozycję na rynku, poprawić reputację i budować lojalność klientów.

    — ESG to szansa na rozwój, a nie tylko koszt. Pozwala firmom nie tylko spełniać wymogi prawne, ale również wzmocnić swoją pozycję rynkową poprzez innowacje i poprawę relacji z partnerami biznesowymi — mówi Piotr Lachowicz.

    Pobierz raport “ESG w TSL. Jesteśmy gotowi?

    Raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego “ESG w TSL. Czy jesteśmy gotowi?” to kompleksowe opracowanie, które odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące wdrażania ESG w sektorze TSL.

    Czy MŚP są gotowe na ESG? Czym są CSRD, Taksonomia czy SFDR? Raport szczegółowo omawia standardy ESRS, wymagania dyrektywy CSDDD i konsekwencje braku raportowania. Znajdziesz w nim także praktyczne wskazówki, jak przygotować organizację do raportowania ESG — od analizy otoczenia i łańcucha wartości, przez identyfikację kluczowych oddziaływań, aż po opracowanie strategii ESG i jej wdrożenie.

    Raport zawiera również porady dotyczące narzędzi wspierających raportowanie oraz doświadczenia praktyków z branży TSL, którzy już wdrażają zasady zrównoważonego rozwoju.

    Sprawdź, jak zrównoważony rozwój może wpłynąć na Twoją firmę.

    Pobierz pełny raport tutaj!