Zasady ESG przestają być wyborem, a stają się koniecznością dla firm w branży TSL. Polski Instytut Transportu Drogowego wydał niedawno raport na temat ESG, który dostarcza szczegółowych informacji o stanie rozumienia i przygotowania polskich firm do nowych regulacji. Badania wskazały, że wciąż zmagamy się z luką kompetencyjną i niską świadomością. Dodatkowym problemem są ograniczenia finansowe i technologiczne.

    Wyzwania dla branży TSL: Niska świadomość i presja regulacyjna

    Badanie przeprowadzone przez GS1 Polska ujawniło, że aż 62% firm z sektora TSL nie zna regulacji związanych z ESG, a 81% nie wie, czym jest cyfrowy paszport produktowy. Jedynie 21% przedsiębiorstw posiada strategię zrównoważonego rozwoju, co podkreśla skalę problemu. — Przedsiębiorcy często nie zdają sobie sprawy, że ESG obejmuje aspekty ekologiczne, społeczne i zarządcze, takie jak redukcja emisji gazów cieplarnianych, dbałość o warunki pracy kierowców czy transparentność w zarządzaniu — mówi Marta Szymborska, co-CEO GS1 Polska.

    Eksperci z Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, w oparciu o wyniki ankiety podkreślają, że Wyniki ankiety wskazują, że jesteśmy w połowie drogi w rozumieniu ESG i na samym początku wdrażania tej metodyki w życie. Szczególnie mikroprzedsiębiorstwa z sektora transportowego nie posiadają odpowiednich zasobów ani narzędzi do wdrażania kompleksowych strategii ESG. PITD wraz z GS1 stworzyli jednak raport, który szeroko omawia temat ESG i stanowi świetne wprowadzenie do ESG dla firm TSL i nie tylko.

    Bariery wdrażania ESG

    Firmy TSL mierzą się z licznymi przeszkodami. Główne problemy to brak wsparcia edukacyjnego (44%) i kadrowego (24%), ale także wysokie koszty wdrożeń. W badaniach GS1 Polska aż 90% respondentów przyznało, że nie wie, jak zmierzyć ślad węglowy, a 66% nie zna zakresu Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS). — Dyrektywy ESG nie mają na celu eliminacji mniejszych podmiotów z rynku. Kluczowa jest współpraca dużych firm z MŚp […] Pokazujemy naszym partnerom, że wdrażanie zasad ESG to szansa na rozwój, a nie tylko koszt. Firmy, które podejmą działania, zyskują konkurencyjne przewagi – zaznacza Piotr Lachowicz, ekspert ds. zrównoważonego rozwoju Grupy Raben (PITD).

    R E K L A M A

    Kolejną barierą są ograniczenia technologiczne. Wiele firm nie dysponuje nowoczesnymi systemami, takimi jak ERP, WMS czy TMS, które ułatwiają zarządzanie danymi i generowanie raportów ESG. To sprawia, że proces raportowania staje się czasochłonny i kosztowny.

    Przykłady zielonych inwestycji w TSL

    Mimo licznych barier, niektóre firmy wprowadzają innowacyjne rozwiązania wspierające zrównoważony rozwój. — Ślad węglowy, wodny, podejście do bioróżnorodności czy badanie podwójnej istotności – to trudne tematy, wymagające współpracy. Cieszę się, bo wymiana wiedzy między firmami działa w obszarze ESG bardzo dobrze — zauważa w raporcie PIT D Magdalena Lejman, Head of PR & ESG w Rohlig Suus Logistics.

    Colian Logistic

    Firma przeprowadziła audyt wewnętrzny, wdrożyła fotowoltaikę, wymieniła oświetlenie na LED, co zmniejszyło zużycie energii o 30%, oraz zoptymalizowała trasy transportowe. — Wdrażamy ESG nie tylko dla compliance, ale by realnie poprawiać wyniki – zarówno w kontekście obniżenia kosztów operacyjnych, jak i zwiększenia efektywności energetycznej naszych procesów — mówi Tomasz Kosik, prezes Colian Logistic.

    Grupa Raben

    Firma od dekady mierzy ślad węglowy dla całego łańcucha dostaw, inwestuje w transport intermodalny, flotę pojazdów elektrycznych oraz magazyny blisko zeroemisyjne. — Nasze cele dekarbonizacyjne zostały poddane weryfikacji przez inicjatywę SBTi (Science Based Targets), co potwierdza ich zgodność z aktualną wiedzą naukową i zapewnia, że nasze działania są zgodne z wymaganiami Porozumienia Paryskiego — dodaje Piotr Lachowicz z Grupy Raben.

    R E K L A M A

    MCG Logistics

    Firma inwestuje w pojazdy zasilane BioLNG, testuje biopaliwo HVO100 oraz wprowadza systemy paperless.

    Technologie jako fundament raportowania ESG

    Zarówno Colian Logistic, jak i Grupa Raben wskazują na kluczową rolę technologii w procesie wdrażania ESG. Systemy ERP, WMS, TMS oraz sztuczna inteligencja umożliwiają:

    • Monitorowanie emisji gazów cieplarnianych,
    • Optymalizację procesów logistycznych,
    • Generowanie precyzyjnych raportów.

    — Na początku kluczowe było dla nas zidentyfikowanie źródeł danych – obejmujących zarówno dane operacyjne z telematyki pojazdowej, jak i szczegółowe informacje dotyczące zużycia energii w naszych magazynach. To krok, który każda firma musi przejść, szczególnie jeśli działa w rozproszonej strukturze — dodaje Tomasz Kosik.

    Korzyści z wdrażania ESG

    Eksperci podkreślają, że zasady ESG to nie tylko wyzwanie, ale również szansa na:

    R E K L A M A
    • Optymalizację kosztów: Inwestycje w technologie i zielone rozwiązania przekładają się na długoterminowe oszczędności.
    • Poprawę wizerunku: Działania proekologiczne zwiększają zaufanie klientów i partnerów biznesowych.
    • Konkurencyjną przewagę: Firmy, które już teraz podejmą działania, zyskają lepszą pozycję na rynku.

    Wpływ ESG na łańcuch dostaw

    Jak przypomina raport “ESG w TSL. Jesteśmy gotowi?”, regulacje obejmują nie tylko duże firmy, ale także ich mniejszych podwykonawców. Piotr Lachowicz w trakcie debaty PITD promującej raport wspominał, że duże firmy nie dokonają inwestycji za mniejszych partnerów, ale mogą ich wspierać, oferując narzędzia do mierzenia śladu węglowego i dzieląc się wiedzą. — Cele w zakresie redukcji śladu węglowego są ambitne i wymagają inwestycji – niewiele firm może sobie na to pozwolić — dodaje Magdalena Lejman.

    Wnioski i rekomendacje

    Aby skutecznie wdrożyć ESG w sektorze TSL, polskie firmy muszą podjąć następujące kroki:

    1. Edukacja: Organizacja kampanii informacyjnych i szkoleń dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
    2. Wsparcie finansowe: Ułatwiony dostęp do grantów i preferencyjnych kredytów na zielone inwestycje.
    3. Inwestycje w technologie: Zakup systemów ERP, BI i narzędzi do obliczania emisji.
    4. Współpraca: Partnerstwo między dużymi firmami a MŚp w celu dzielenia się wiedzą i zasobami.

    Długoterminowe podejście do raportowania i wdrażania zasad ESG może stać się kluczowym elementem sukcesu polskich firm TSL, pozwalając im umocnić pozycję na rynku, poprawić reputację i budować lojalność klientów.

    — ESG to szansa na rozwój, a nie tylko koszt. Pozwala firmom nie tylko spełniać wymogi prawne, ale również wzmocnić swoją pozycję rynkową poprzez innowacje i poprawę relacji z partnerami biznesowymi — mówi Piotr Lachowicz.

    R E K L A M A

    Pobierz raport “ESG w TSL. Jesteśmy gotowi?

    Raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego „ESG w TSL. Czy jesteśmy gotowi?” to kompleksowe opracowanie, które odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące wdrażania ESG w sektorze TSL.

    Czy MŚP są gotowe na ESG? Czym są CSRD, Taksonomia czy SFDR? Raport szczegółowo omawia standardy ESRS, wymagania dyrektywy CSDDD i konsekwencje braku raportowania. Znajdziesz w nim także praktyczne wskazówki, jak przygotować organizację do raportowania ESG — od analizy otoczenia i łańcucha wartości, przez identyfikację kluczowych oddziaływań, aż po opracowanie strategii ESG i jej wdrożenie.

    Raport zawiera również porady dotyczące narzędzi wspierających raportowanie oraz doświadczenia praktyków z branży TSL, którzy już wdrażają zasady zrównoważonego rozwoju.

    Sprawdź, jak zrównoważony rozwój może wpłynąć na Twoją firmę.

    R E K L A M A

    Pobierz pełny raport tutaj!