Finansują działalność młodych naukowców i startupów, zwiększają udział OZE, tworzą rozwiązania, które mogą zmienić codzienne życie wszystkich Polaków – podczas III Kongresu Kompas ESG przyznano nagrody firmom, które pokazują, że odpowiedzialność to dziś nie tylko wartość – to przewaga strategiczna. 

W siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w dniu 28 maja odbył się III Kongres Kompas ESG. To spotkanie liderów biznesu i naukowców, dla których ważne są tematy zrównoważonego rozwoju. Hasło tegorocznej edycji brzmiało „Resilience”, czyli odporność. 

Nieodłącznym elementem Kongresu jest konkurs, który docenia przełomowe rozwiązania i inicjatywy, firmy i liderów, którzy z odwagą kształtują przyszłość: innowacyjną, etyczną i opartą na realnych działaniach. 

Game Changer

Podczas tegorocznego Kompasu przyznano nagrody w pięciu kategoriach. W kategorii Game Changer, dedykowanej liderom transformacji, wprowadzającym przełomowe zmiany w obszarze ESG i wyznaczającym nowe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju, zwycięzcą została Grenevia. 

Grenevia (dawniej Famur) to holding integrujący działalność w czterech segmentach biznesowych: OZE, e-mobilność, elektroenergetyka oraz rozwiązania dla przemysłu wydobywczego. Obecnie przekształcana jest w grupę wspierającą zieloną transformację przemysłu. Inwestuje w spółki rozwijające magazyny energii, rozwiązania dla OZE i elektromobilność.

– Aktywnie inwestujemy, rozwijamy i wspieramy nasze zielone segmenty – mówiła Beata Zawiszowska, prezes zarządu Grenevia, odbierając nagrodę.

Nagrody III Kongresu Kompas ESG, kategoria Game Changer, od lewej: Jarosław Kozłowski, koordynator marki w spółce Energa S.A. (II miejsce), Dominika Niewiadomska-Siniecka, członkini zarządu GPW, (III miejsce), Beata Zawiszowska – prezes Zarządu Grenevia, (I miejsce), Marek Zalewski, Menedżer ds. PR i Mediów Społecznościowych, VIVE Group wręczający nagrody w imieniu partnera kongresu.

Drugie miejsce w tej kategorii zajęła Energa. Firma nieprzerwanie od 2010 r. prowadzi autorski program edukacyjny. Skierowany jest on do najmłodszych uczniów szkół podstawowych i przedszkolnych zerówek (6-10 lat). Powstał z myślą o propagowaniu wiedzy o energii elektrycznej, bezpieczeństwie energetycznym oraz ochronie środowiska i bioróżnorodności. Projekt stawia na naukę poprzez zabawę, eksperymenty i praktyczne działania, angażując dzieci, nauczycieli i całe lokalne społeczności. 

Trzecie miejsce zajęła Giełda Papierów Wartościowych. GPW odgrywa pionierską rolę w kształtowaniu standardów zrównoważonego rozwoju na polskim rynku finansowym. Poprzez konsekwentne i długofalowe działania edukacyjne, informacyjne oraz konkursowe, realnie wpływa na sposób, w jaki polskie spółki, inwestorzy i analitycy myślą o ESG – nie jako o obowiązku, lecz jako o integralnej części decyzji biznesowych i finansowych.

Inicjatywa roku 

W kategorii inicjatywa roku, która docenia firmy skutecznie łączące strategię biznesową z działaniami na rzecz środowiska i odpowiedzialności społecznej, zwyciężył InPost. Firma została doceniona za inicjatywę EKO zwroty. Darmowa usługa umożliwia szybkie i łatwe oddanie niepotrzebnych, ale zdatnych do użycia rzeczy: ubrań, obuwia, książek, zabawek czy elektrosprzętu do dowolnego paczkomatu. Zwrócone rzeczy zostają przekazane Fundacji Odzyskaj Środowisko i ponownie wykorzystane bądź przetworzone w procesie recyklingu.

Nagrody III Kongresu Kompas ESG, kategoria Inicjatywa Roku, do lewej: Izabela Karolczyk-Szafrańska, VP Chief Marketing i ESG Officer w InPost ( I miejsce) i składająca gratulacje Beata Mońka, CEO Art of Networking, organizator kongresu.

Drugie miejsce zajęła firma Lotte Wedel za projekt pod hasłem „Daj im szansę” . To odpowiedź marki E.Wedel na wyzwanie związane z problemem marnowania żywności. W ramach inicjatywy pełnowartościowe słodycze, mimo swoich niedoskonałości wizualnych, mogą trafić do konsumentów, promując jednocześnie ideę less waste. Wyjątkowe paczki ze słodyczami: połamanymi tabliczkami czekolady, nierówno oblanym Ptasie Mleczko® można nabyć w sklepie działającym przy muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel w Warszawie.

Nagrody III Kongresu Kompas ESG, kategoria Inicjatywa Roku, do lewej: Kamila Luttelmann, Dyrektorka ESG i Obszaru Prawnego w firmie LOTTE Wedel (II miejsce), Karolina Greś, menedżerka ds. Edukacji i Dostępności, Fundacji Artystyczna Podróż Hestii (III miejsce), Beata Mońka, CEO Art. of Networking, organizator kongresu, Katarzyna Zdanowicz, dziennikarka telewizji Polsat, prowadząca wydarzenie.

Trzecie miejsce zajęła Fundacja Artystyczna Podróż Hestii za ogólnopolski Program Dotacyjny Artystyczna Podróż Hestii. Program został stworzony w 2024 roku. Inicjatywa skierowana jest do instytucji kultury oraz artystek i artystów, którzy w swojej twórczości podejmują istotne tematy wyzwań współczesności. Do pierwszej edycji Programu zgłoszono prawie 200 projektów z całej Polski. Warunkiem ubiegania się o dotację było dostarczenie kompletnej koncepcji wystawy wraz z opisem, terminem realizacji oraz uzasadnieniem zgodności z celami Programu. Zwycięzcy otrzymali wsparcie na realizację swoich projektów. 

Start(up) w zrównoważoną przyszłość

W kategorii start(up) w zrównoważoną przyszłość, przyznawaną za wdrażanie ekologicznych i ekonomicznych modeli biznesowych zwyciężyło Waterly. To polski start-up z Suwałk, który opracował innowacyjny system monitorowania jakości wody w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie opiera się na autonomicznych bojach pomiarowych, które są zasilane energią słoneczną i odporne na zmienne warunki atmosferyczne. Boje te analizują kluczowe parametry wody, takie jak natlenienie, pH czy zasolenie, i przesyłają dane do chmury, umożliwiając szybkie reagowanie na potencjalne zagrożenia ekologiczne, takie jak zakwity sinic czy przyducha.

– Naszą misją jest zbudowanie otwartej sieci monitoringu jakości wody – mówił Patryk Kamiński, pomysłodawca i założyciel Waterly, odbierając nagrodę. Przyjął także grant w postaci 30 tys. zł na rozwój od firmy Arteria, wspierającej młode biznesy, która była tegorocznym partnerem III Kompasu ESG. 

Nagrody III Kongresu Kompas ESG, kategoria Start(up) w Zrównoważoną Przyszłość, od lewej: Ewa Komin, project manager w BIN-E (II miejsce), Patryk Kamiński – pomysłodawca i założyciel Waterly (I miejsce) , Katarzyna Piskorska, Prezes Zarządu Arteria Care Service, oraz Bogusław Gidziński, Partner Arteria S.A., wręczają nagrodę specjalną – voucher na usługi Arterii o wartości 30 000 zł – ufundowaną przez Arterię jako sponsora Kongresu dla zwycięzcy kategorii.

Drugie miejsce w tej kategorii zajęło – Bin-E. Start-up oferuje inteligentne rozwiązania do zarządzania odpadami, oparte na sztucznej inteligencji, które wspierają organizacje w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju i zgodności z wymogami ESG. Rozwiązania Bin-e automatyzują procesy sortowania i monitorowania odpadów, znacząco optymalizując recykling w różnorodnych organizacjach – od tych prośrodowiskowych, przez wyspecjalizowane w recyklingu, po firmy zarządzające obiektami. 

Trzecie miejsce należy do Animal Helper. To aplikacja, która ma na celu ratowanie zdrowia i życia zwierząt. Nie tylko skraca czas reakcji służb w przypadku zagrożenia życia, ale również pomaga zbudować prozwierzęce społeczeństwo, świadome i wyczulone na krzywdę wobec bezbronnych czworonogów. Projekt powstał z inicjatywy stand-upera Adama Van Bendlera oraz Pawła Geberta z OTOZ Animals, a jego realizacją zajęła się Fundacja Psia Krew. Celem projektu jest również kształtowanie społeczeństwa świadomego i wyczulonego na krzywdę wobec zwierząt.

Zrównoważona narracja

W kategorii zrównoważona narracja, przeznaczonej dla odważnych i autentycznych kampanii promocyjnych, które komunikują wartości ESG w sposób wiarygodny i skuteczny, bez uciekania się do greenwashingu, pierwsze miejsce zdobył ING Bank Śląski za grantowy konkurs dla młodych naukowców i start-upów. W jego ramach bank przeznacza nagrody o wartości 1 mln zł na realizację projektów. Każda edycja poświęcona jest innemu Celowi Zrównoważonego Rozwoju ONZ. 

– Jesteśmy w trakcie siódmej edycji. To działanie długofalowe. W każdej edycji do zdobycia jest 1 mln zł – mówiła Małgorzata Jarczyk-Zuber, Chief ESG Innovation Officer w ING Banku Śląskim, odbierając nagrodę.

Drugie miejsce w tej kategorii zajęło T-Mobile Polska za „Sieć Pokoleń”. To projekt, w ramach którego T-Mobile burzy bariery cyfrowego wykluczenia seniorów w Polsce. Jest realizowany w ramach strategii ESG T-Mobile w odpowiedzi na rosnące cyfrowe wykluczenie osób starszych. Projekt obejmuje darmowe warsztaty, kursy online i artykuły edukacyjne oraz specjalną usługę „8 dla seniora” na infolinii operatora. Dzięki niej seniorzy mogą skorzystać z doświadczenia przeszkolonych konsultantów, którzy zapewniają pomoc dostosowaną do ich potrzeb – z cierpliwością, uważnością i zrozumieniem. Infolinia, wyróżniona certyfikatem „OK Senior”, obsługuje średnio ponad 11 tys. połączeń miesięcznie.

Nagrody III Kongresu Kompas ESG, kategoria Zrównoważona Narracja, od lewej: Przemysław Oczyp, ESG Advisors (II miejsce), Małgorzata Rybak-Dobrzyk, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i ESG, T-Mobile Polska (II miejsce), Małgorzata Jarczyk-Zuber, Chief ESG Innovation Officer w ING Banku Śląskim (I miejsce), Ewa Sowińska, członki kapituły nagród III Kongresu Kompas ESG.

Trzecie miejsce zajęło ESG Advisors za projekt „Praktycznie o ESG”. To kompleksowa kampania edukacyjno-komunikacyjna, której misją jest upowszechnianie rzetelnej, praktycznej i przystępnej wiedzy o ESG, która realnie wspiera firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi. 

Ludzie to strategia

W ostatniej kategorii – Ludzie to strategia – dedykowanej organizacjom, które systemowo dbają o dobrostan pracowników i budują kulturę troski – nie jako dodatek, lecz jako fundament strategii, pierwsze miejsce zajęła firma Adamed Pharma. To firma, która od samego początku swojej działalności stawia człowieka w centrum wszystkich procesów – zarówno tych związanych z opracowywaniem innowacyjnych terapii, jak i budowaniem atmosfery w miejscu pracy. Dzięki szerokiemu pakietowi benefitów zdrowotnych dostosowanych do potrzeb i oczekiwań różnych grup współpracowników, elastycznym formom zatrudnienia oraz spójnym ścieżkom rozwoju, każda osoba zatrudniona w Adamed Pharma może czuć się wspierana na każdym etapie swojej kariery, co przekłada się na zaangażowanie i doskonałe wyniki biznesowe.

– To wyróżnienie potwierdza słuszność drogi, którą obraliśmy. Nasza strategia w centrum stawia człowieka i jego dobrostan. To nie jest tylko deklaracja, to fundament naszej firmy – mówiła Anna Bazan-Korona, specjalistka ds. ESG, Adamed Pharma.

Drugie miejsce zajęła firma Philip Morris Polska. To pierwsza firma w Polsce z Certyfikatem Równych Płac. Certyfikacja, która odbywa się na podstawie wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych (projekt Global Compact) potwierdza, że firma wynagradza kobiety i mężczyzn jednakowo, a wysiłki pracowników w działalność biznesową i rozwój firmy cenione są niezależnie od płci na ponad 90 rynkach. 

Nagrody III Kongresu Kompas ESG, kategoria Ludzie to Strategia, od lewej: Daria Kuźnik, Corporate Communication Manager, Henkel Polska (III miejsce), Emilia Badełek, People Experience, Rohlig Suss Logistic (III miejsce), Agata Wancerz, Communication Executive, Philip Morris Polska (II miejsce), Anna Bazan–Korona, specjalistka ds. ESG, Adamed Pharma (I miejsce)

Trzecie miejsce, ex equo zajęły Henkel Polska i Rohlig Suss Logistic. Henkel Polska w 2024 roku zaoferował swoim pracownikom nowy prorodzinny benefit: 8-tygodniowe, pełnopłatne urlopy rodzicielskie dla wszystkich rodziców. Do skorzystania z tego urlopu ma prawo każda osoba wychowująca dziecko bez względu na to, czy jest rodzicem biologicznym, adopcyjnym, zastępczym czy społecznym, bez względu na swoją płeć, czy płeć drugiego rodzica. 

Rohlig Suss Logistic realizuje natomiast program stażowy #LogiStaż, skierowany również do osób powyżej 50. roku życia. To pierwsza tego rodzaju inicjatywa w Polsce, która przełamuje stereotypy dotyczące wieku w kontekście programów stażowych i otwiera nowe możliwości dla dojrzałych kandydatów. 

Łącznie do nagrody wpłynęło 200 zgłoszeń. To pokazuje, jak wiele firm wdraża zrównoważone rozwiązania i wychodzi ponad to, czego wymagają przepisy.

Partnerzy i patroni III Kongresu Kompas ESG

Czytaj dalej: