Ratingi ESG zyskują na znaczeniu w świecie finansów i inwestycji, stanowiąc kluczowe narzędzie oceny zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na wiarygodne i przejrzyste oceny ESG, instytucje Unii Europejskiej intensyfikują prace nad regulacjami mającymi na celu zwiększenie transparentności i rzetelności działalności ratingowej w tym obszarze. W centrum tych działań znajduje się rating ESG jako istotny element wspierający zrównoważone inwestycje.

Rating ESG a potrzeba regulacji rynku

Bez wątpienia dynamiczny rozwój rynku dostawców ratingów uwidocznił szereg wyzwań. Są one związane z brakiem jednolitych standardów, przejrzystości metodologii oraz potencjalnymi konfliktami interesów wśród dostawców tych usług. Co ważne, nieuregulowany rynek może prowadzić do pseudoekologicznego czy pseudospołecznego marketingu. To w efekcie wprowadza inwestorów w błąd i podważając zaufanie do zrównoważonych produktów finansowych.

Zapisz się na newsletter Kompasu ESG

Propozycje Komisji Europejskiej

Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia mającego na celu uregulowanie działalności ratingowej w zakresie ESG. Kluczowe elementy propozycji obejmują m.in. poniższe elementy.

  • Wprowadzenie wymogów przejrzystości dla dostawców ratingów, w tym ujawnianie metodologii, źródeł danych oraz stosowanych wskaźników.
  • Ustanowienie procedury udzielania zezwoleń dla dostawców ratingów ESG oraz wymogów organizacyjnych mających na celu zapewnienie jakości i niezależności ocen.
  • Wzmocnienie przepisów dotyczących zapobiegania konfliktom interesów poprzez rozdzielenie działalności ratingowej od innych usług świadczonych przez te same podmioty.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) wyraził pełne poparcie dla inicjatywy Komisji, podkreślając konieczność uregulowania działalności ratingowej w celu przyspieszenia przejścia na gospodarkę neutralną dla klimatu. EKES zalecił jednak potrzebę prac nad kilkoma zagadnieniami.

  • Dalsze doprecyzowanie definicji “rating ESG” oraz wyłączenie z zakresu rozporządzenia organizacji społeczeństwa obywatelskiego prowadzących niekomercyjną działalność ocen.
  • Zwiększenie przejrzystości poprzez udostępnianie informacji nie tylko użytkownikom ratingów i ocenianym podmiotom, ale także ogółowi społeczeństwa.
  • Uwzględnienie w ratingu ESG zasady podwójnej istotności, aby oceny odzwierciedlały zarówno wpływ przedsiębiorstwa na środowisko i społeczeństwo, jak i ryzyko dla samego przedsiębiorstwa.

Wstępne porozumienie Rady i Parlamentu Europejskiego

Rada UE i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie, które doprecyzowuje zakres regulacji. Wymaga to uzyskania zezwolenia od ESMA dla dostawców ratingów ESG oraz wprowadza uproszczony system rejestracji dla małych dostawców na okres 3 lat. Porozumienie zakłada również konieczność jednoznacznego wskazywania wag poszczególnych czynników ESG w przypadku wydawania jednego zbiorczego ratingu. Ponadto wymagane jest oddzielenie działalności ratingowej od innych rodzajów działalności w celu uniknięcia konfliktów interesów. Celem tych regulacji jest zwiększenie wiarygodności i porównywalności ratingów. W istocie ma się to przyczynić do wzmocnienia zaufania inwestorów i wsparcia transformacji w kierunku zrównoważonej gospodarki.

Nowe przepisy mają zwiększyć wiarygodność i porównywalność ratingów ESG: poprawić przejrzystość i rzetelność działań dostawców ratingów i zapobiegać potencjalnym konfliktom interesów.

Zanim rozporządzenie zostanie formalnie przyjęte, wstępne porozumienie polityczne musi zostać zatwierdzone przez Radę i Parlament Europejski. Rozporządzenie zacznie obowiązywać 18 miesięcy od wejścia w życie.

Komunikat prasowy, Rada Unii Europejskiej, 5 lutego 2024 r.

Ważne uzgodnienia

  • Doprecyzowanie zakresu i definicji ratingów ESG. Ustalono, że ratingi ESG obejmują czynniki środowiskowe, społeczne, prawa człowieka i ład korporacyjny, z możliwością wydawania odrębnych ratingów E, S i G. Jeśli wydawany jest jeden dokument, dostawcy muszą jednoznacznie wskazać wagi poszczególnych czynników.
  • Wymogi przejrzystości dla uczestników rynku finansowego. Uczestnicy rynku finansowego i doradcy finansowi używający ratingów ESG w komunikatach marketingowych muszą publikować na swoich stronach internetowych informacje o metodach stosowanych w tych ratingach.
  • Obowiązek uzyskania zezwolenia od ESMA. Dostawcy ratingów z siedzibą w UE muszą uzyskać zezwolenie od Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA). Ponadto dostawcy spoza UE muszą uzyskać zatwierdzenie, uznanie lub zostać wpisani do unijnego rejestru po decyzji o równoważności regulacji ich państwa pochodzenia.
  • Uproszczony system rejestracji dla małych dostawców. Wprowadzono trzyletni, uproszczony system rejestracji dla małych dostawców analiz ESG, z proporcjonalnymi opłatami i wymogami. Po tym okresie będą musieli spełniać wszystkie wymogi rozporządzenia.
  • Oddzielenie działalności ratingowej od innych. Dostawcy ratingów ESG muszą oddzielić działalność ratingową od innych usług, aby uniknąć konfliktów interesów. Niemniej jednak wyjątek od konieczności powołania odrębnego podmiotu prawnego nie dotyczy dostawców prowadzących działalność konsultingową, audytową czy w zakresie ratingu kredytowego.

Znaczenie regulacji dla rynku finansowego

Wprowadzenie jednolitych standardów dla ratingu ESG ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia zaufania inwestorów do zrównoważonych produktów finansowych. Bez wątpienia transparentność i rzetelność ocen ESG pozwolą na skuteczniejsze kierowanie kapitału w stronę przedsiębiorstw przyczyniających się do realizacji celów środowiskowych i społecznych Unii Europejskiej.

Rating ESG – przejrzystość i rzetelność na horyzoncie

Prace nad regulacjami dotyczącymi ratingu ESG są istotnym krokiem w kierunku wzmocnienia wiarygodności i przejrzystości rynku zrównoważonych inwestycji. Dążenie do ujednolicenia standardów i zapobieganie konfliktom interesów wśród dostawców ratingu ESG przyczyni się do bardziej efektywnego alokowania kapitału oraz wspierania transformacji w kierunku zrównoważonej gospodarki.

Czytaj dalej: