Marketing w ogrodnictwie coraz częściej wykracza poza tradycyjne metody sprzedaży. Koncentruje się na budowaniu zaufania i lojalności poprzez transparentność, odpowiedzialność społeczną, a przede wszystkim wsparcie klienta w całym procesie uprawy.

Jest to sektor, który w sposób naturalny łączy innowacyjność z dbałością o środowisko, oferując produkty i usługi wpisujące się w potrzeby ekologicznie świadomych konsumentów. Strategie oparte o unikalne know-how branży przyczyniają się do skutecznego pozycjonowania marki, jednocześnie zachęcając klientów do podejmowania bardziej świadomych wyborów ekologicznych.

Choć wiele firm wciąż rywalizuje o uwagę konsumentów za pomocą cen i promocji, są też takie, które koncentrują się na wsparciu klienta oraz wychodzą naprzeciw jego potrzebom. W odpowiedzi na zmieniające się oczekiwania, branża ogrodnicza rozwija strategię mającą na celu edukację klientów oraz kreowanie zrównoważonej przyszłości. Dzięki temu mogą budować lojalną społeczność identyfikującą się z marką oraz przewagę konkurencyjną na rynku.

Nowoczesna strategia

Branża ogrodnicza posiada szczególny potencjał marketingowy. Wynika on nie tylko z rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów, którzy coraz chętniej kupują produkty pozwalające im uprawiać rośliny samodzielnie, ale także z coraz większej potrzeby nabywców kontaktu z naturą, szczególnie w zurbanizowanych miejscach. Dodatkowo innowacyjne podejście do upraw jak np. urban farming, otwiera nowe możliwości dla rozwoju produktów i usług, które mogą kształtować decyzje zakupowe klientów. Podejmowanie przemyślanych działań marketingowych ma szansę nie tylko na rozwój ekonomiczny marek, ale także na kształtowanie świadomości konsumentów.

R E K L A M A

Nowoczesne strategie marketingowe, które zawierają elementy edukacyjne i ekologiczne, przekładają się na pozytywny wizerunek marki. Wsparcie procesu zakupowego zaczyna się już na etapie projektowania oferty i nie kończy po zakończonej transakcji. Jest to cała ścieżka edukacyjna, w ramach której klient ma możliwość najpierw zapoznać się z wymaganiami dotyczącymi upraw konkretnej rośliny, otrzymać doradztwo produktowe oraz wsparcie posprzedażowe. Takie działania odgrywają ważną rolę w budowaniu długotrwałych relacji z klientami. Działania edukacyjne prowadzone przez marki mają również szansę uświadamiać klientów, jak ich wybory wpływają na środowisko. Kształtują świadomość społeczną i promują postawy proekologiczne. Jest to szczególnie ważne w branży, która prężnie się rozwija i zdobywa nowych, coraz młodszych klientów, którym zależy na mądrych decyzjach zakupowych.

kwiaty
Fot. Lukas Gojda, shutterstock.com

Edukacja klienta – klucz do budowania lojalności

Ogrodnictwo sukcesywnie zyskuje na popularności, szczególnie wśród osób coraz bardziej świadomych zmian klimatycznych. Od czasów pandemii zainteresowanie własnymi uprawami jeszcze przyspieszyło i wpłynęło na rozszerzenie grupy docelowej w branży. Nie ogranicza się ona już tylko do osób posiadających działki, ale obejmuje też mieszkańców miast planujących własne ogródki na balkonie lub parapecie. Dzisiejsi klienci, szczególnie ci, którzy zaczynają swoją przygodę z uprawami, szukają czegoś więcej niż tylko promocji. Dlatego marketing w tej branży coraz częściej wykorzystuje potencjał internetu, oferując klientom rzetelną wiedzę poprzez blogi, treści edukacyjne w social mediach czy aplikacje wspierające opiekę nad roślinami.

W tym kontekście kluczowym aspektem skutecznej strategii marketingowej w branży ogrodniczej jest podkreślenie eksperckiej wiedzy firmy. Nowoczesne marki, które chcą zbudować lojalną społeczność i być partnerem dla klienta, w swojej strategii marketingowej coraz częściej uwzględniają działania i kanały dotarcia umożliwiające interakcję z odbiorcami. Prowadzą blogi, na których zamieszczają wskazówki dotyczące pielęgnacji i wysiewu roślin, który często jest połączony ze sklepem online. Użytkownik, który znajdzie informacje o interesującej go roślinie, ma szansę od razu dokonać zakupu, co skraca cały proces decyzyjny i zwiększa jego satysfakcję. Social media natomiast to idealne miejsce do dzielenia się poradami, inspiracjami oraz sukcesami klientów, którzy chętnie publikują zdjęcia swoich ogrodów i upraw. Webinary, live-streamy, interaktywne sesje Q&A czy grupy wsparcia to tylko dodatkowe z możliwości, jakie oferują te kanały. Dzięki nim firmy utrzymują uwagę klientów, jednocześnie promując określone wartości. Budują w ten sposób wizerunek marki eksperckiej i nowoczesnej oraz zyskują przewagę konkurencyjną.

Marketing a działania ESG

W dzisiejszym przesyconym rynku klienci poszukują nie tylko produktów, ale także wiarygodności i autorytetu. Działania podejmowane przez organizacje powinny podążać za zmianami zachodzącymi w postrzeganiu biznesu, zarówno przez klientów, jak i kontrahentów. Branża ogrodnicza ma do tego idealną sposobność – nie tylko z założenia jest blisko ziemi i człowieka, posiada także szerokie możliwości wykorzystywania swoich zasobów w duchu ESG. W firmach odpowiedzialnych społecznie działania na rzecz lokalnej społeczności, czy z myślą o dzieciach są prowadzone już od dawna.

R E K L A M A

Regularnie wspieramy ośrodki edukacyjne i przekazujemy im pakiety nasion oraz akcesoria niezbędne do uprawy roślin. Prowadzimy też kampanię edukacyjną dla dzieci, która ma na celu popularyzację wiedzy o środowisku i aktywizowanie dzieci w zakresie samodzielnej uprawy roślin oraz kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Tylko w zeszłym roku w akcji zorganizowanej przez W.Legutko udział wzięło blisko 300 tys. dzieci z całej Polski. Firmy realizujące strategię ESG budują wizerunek marki silnej, zaangażowanej i odpowiedzialnej społecznie.

Zastosowanie strategii zielonego marketingu w branży ogrodniczej to przykład na to, jak firmy mogą efektywnie łączyć cele biznesowe z działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dzięki skupieniu na edukacji, wsparciu w całym cyklu życia produktu oraz wykorzystaniu popularnych kanałów dotarcia, branża ogrodnicza nie tylko kształtuje nowoczesny biznes, ale także przyczynia się do budowania świadomości ekologicznej konsumentów.

O autorce: Aneta Powązka, dyrektor marketingu i e-commerce przedsiębiorstwa W.Legutko.
Jest odpowiedzialna za wizerunek marki i rozwój działu marketingu. W.LEGUTKO to polski, rodzinny producent nasion, bylin oraz akcesoriów ogrodniczych, który od 1992 roku jest zaufanym dostawcą na rynku ogrodniczym zarówno polskim, jak i zagranicznym.

Opinie wyrażane przez ekspertki i ekspertów zewnętrznych na łamach portalu KompasESG.pl nie są wypowiedziami pracowników redakcji.

R E K L A M A

Czytaj dalej: