Wkrótce turyści udający się do Morskiego Oka będą mogli skorzystać z nowoczesnego, ekologicznego transportu. 28 lutego 2025 roku podpisano list intencyjny w tej sprawie. Dokument zatwierdzili dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego, Starosta Tatrzański, Wójt Gminy Bukowina Tatrzańska oraz przedstawiciele lokalnych przewoźników. W rozmowach uczestniczyła także minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. W tym samym dniu zawarto umowy na finansowanie budowy kanalizacji w Dolinie Filipka oraz aktualizację planu ochrony Tatrzańskiego Parku Narodowego i obszaru Natura 2000.
Zmiany w transporcie na trasie do Morskiego Oka
Nowe rozwiązania obejmą uruchomienie elektrycznych busów, które będą kursować na całej trasie – od Palenicy Białczańskiej aż do Włosienicy. Jednocześnie fiakrzy nadal będą mogli prowadzić przewozy zaprzęgami konnymi, ale jedynie na krótszym, łagodniejszym odcinku między Palenicą Białczańską a Wodogrzmotami Mickiewicza.
– To porozumienie stanowi istotny krok w kierunku poprawy warunków pracy koni i dostosowania transportu do współczesnych oczekiwań – podkreśliła minister Hennig-Kloska. – Udało się zmniejszyć dystans, który konie muszą pokonywać, z siedmiu kilometrów do 2,5 km. Jestem wdzięczna wszystkim zaangażowanym stronom za doprowadzenie do tego porozumienia.
Szymon Ziobrowski, dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego, dodał, że konie nie będą już traktowane jako środek transportu, lecz jako atrakcja turystyczna.
Zapisz się na newsletter Kompasu ESG
Inwestycje na terenie TPN
Podpisano również umowy na realizację dwóch istotnych inwestycji na terenie parku. Pierwsza z nich to budowa kanalizacji sanitarnej w Dolinie Filipka, a druga – aktualizacja planu ochrony TPN oraz obszaru Natura 2000. Na te cele Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczą łącznie blisko 10 mln zł.
Budowa kanalizacji w Dolinie Filipka
Na inwestycję przeznaczono około 6 mln zł. Środki te pozwolą na:
- budowę sieci kanalizacyjnej na odcinku Małe Ciche – Wiktorówki,
- likwidację tymczasowych zbiorników na ścieki i toalet przenośnych,
- zmniejszenie ruchu pojazdów asenizacyjnych,
- poprawę ochrony środowiska i komfortu turystów.
Nowa sieć kanalizacyjna o długości 4,9 km umożliwi podłączenie istniejących obiektów do systemu odprowadzania ścieków, a zakończenie prac zaplanowano jeszcze na ten rok.
Aktualizacja planu ochrony TPN
Drugi projekt, wart niemal 4 mln zł, obejmuje modernizację planu ochrony parku i obszaru Natura 2000. Dzięki temu będzie możliwa:
- weryfikacja granic TPN,
- aktualizacja ewidencji gruntów,
- dostosowanie map dotyczących potoków i dróg,
- opracowanie nowej strategii ochrony przyrody.
Zmiany te umożliwią skuteczniejsze planowanie działań ochronnych oraz lepsze zarządzanie terenem. Aktualizacja danych o nieruchomościach pozwoli na bardziej precyzyjny nadzór nad obszarami chronionymi i usprawni procesy decyzyjne dotyczące ochrony przyrody w Tatrach.
Działania te wpisują się w szeroko zakrojony plan modernizacji infrastruktury na terenie parku. W ostatnich latach podłączono do sieci kanalizacyjnej m.in. schronisko na Hali Kondratowej, a w najbliższej przyszłości planowana jest budowa kanalizacji prowadzącej w kierunku Morskiego Oka.
Czytaj dalej: