Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce obowiązują przepisy, które wprowadzają nowe wymagania dotyczące infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Jest to element szeroko zakrojonej strategii wspierania elektromobilności, wynikającej z unijnych regulacji. Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada na zarządców budynków niemieszkalnych konkretne obowiązki związane z instalacją punktów ładowania.
Cel zmian w przepisach
Rozwój elektromobilności w Polsce od dłuższego czasu był ograniczany przez niewystarczającą infrastrukturę. Chociaż liczba pojazdów elektrycznych stale rośnie, braki w sieci ładowania utrudniają ich codzienne użytkowanie. Nowe przepisy mają na celu zarówno rozwój infrastruktury, jak i dostosowanie istniejących budynków do rosnących potrzeb kierowców elektryków. Kluczowe znaczenie mają tu wymagania dotyczące budowy punktów i stacji ładowania, które pozwolą na lepsze przygotowanie infrastruktury do przyszłego rozwoju rynku pojazdów elektrycznych.
Zapisz się na newsletter Kompasu ESG
Nowe obowiązki dla zarządców budynków niemieszkalnych
Największe zmiany dotyczą budynków niemieszkalnych z parkingami o powierzchni przewyższającej 20 miejsc postojowych. Zarządcy tych obiektów są zobowiązani do zainstalowania przynajmniej jednego punktu ładowania oraz infrastruktury kanałowej, ułatwiającej przyszłą rozbudowę. Przepisy te obejmują szerokie spektrum budynków, takich jak biurowce, hotele, szpitale, obiekty handlowo-usługowe, kina czy teatry.
Dla nowych budynków niemieszkalnych wymagania są jeszcze bardziej rygorystyczne. Na każde 10 miejsc postojowych musi przypadać jeden punkt ładowania. Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią jedyny wyjątek od tych obowiązków, co ma na celu ograniczenie ich obciążenia finansowego.
Budynki mieszkalne a elektromobilność
Przepisy dotyczące budynków mieszkalnych są mniej wymagające niż w przypadku obiektów komercyjnych. Dla budynków z co najmniej 10 miejscami postojowymi wymagana jest jedynie instalacja infrastruktury kanałowej, umożliwiającej przyszły montaż punktów ładowania. W praktyce oznacza to, że mieszkańcy muszą samodzielnie inicjować proces instalacji stacji ładowania. Dodatkowym wymogiem jest posiadanie osobnego licznika energii elektrycznej, a dla urządzeń o mocy powyżej 11 kW – uzyskanie odpowiednich zezwoleń technicznych.
Rodzaje punktów ładowania
- Prawo w Polsce wyróżnia trzy podstawowe kategorie urządzeń do ładowania:
- Punkty ładowania, które mogą funkcjonować jako samodzielne gniazda lub część większej stacji.
- Stacje ładowania ogólnodostępne, wymagające regularnych badań technicznych i odbiorów przez Urząd Dozoru Technicznego (UDT).
- Stacje ładowania przeznaczone do użytku prywatnego.
W przypadku stacji ogólnodostępnych konieczne jest zapewnienie ich sprawności oraz regularne badania techniczne, co podkreśla rosnące znaczenie bezpieczeństwa w eksploatacji tego typu urządzeń.
Braki w egzekucji przepisów
Pomimo szerokiego zakresu nowych regulacji, ich skuteczność może być ograniczona przez braki w mechanizmach egzekwowania. Przepisy nie przewidują sankcji za ich nieprzestrzeganie, co może prowadzić do opóźnień w ich wdrażaniu. Nie określono również instytucji odpowiedzialnej za monitorowanie realizacji nowych wymogów, co budzi obawy o rzeczywisty wpływ zmian na rozwój infrastruktury ładowania.
Wpływ na rynek pojazdów elektrycznych
Obowiązkowe punkty ładowania to krok w kierunku poprawy dostępności infrastruktury dla użytkowników pojazdów elektrycznych. Aktualnie w Polsce znajduje się ponad 8 tysięcy punktów ładowania, w tym 2,5 tys. szybkich ładowarek DC. Zmiany przepisów zwiększą liczbę tych urządzeń, szczególnie w mniejszych miastach, gdzie obecnie możliwości ładowania są ograniczone.
Nowelizacja ustawy to także sygnał dla inwestorów i producentów infrastruktury ładowania, że rynek elektromobilności w Polsce nabiera dynamiki. Długoterminowe efekty tych zmian będą jednak zależały od skuteczności wdrażania przepisów oraz współpracy między sektorem publicznym i prywatnym.
Czytaj dalej: