Firma Nexera, jeden z wiodących dostawców multi-światłowodu w Polsce, opracowała własny program NEXfly, który kompleksowo podchodzi do wspierania dobrostanu pracowników. Za działania w tym zakresie przedsiębiorstwo zostało wyróżnione w konkursie „The Best of Wellbeing at Work”.

Rynek pracy stale się zmienia, a wraz z nim potrzeby pracowników. Coraz więcej organizacji dostrzega, że inwestowanie w wellbeing nie jest jedynie dodatkiem, ale strategiczną decyzją wpływającą na zaangażowanie, produktywność i trwałość zespołów. Identyfikując oczekiwania zarówno swoich pracowników, jak i osób aplikujących do firmy, Nexera stworzyła autorski program NEXFly, który wspiera jego uczestników na każdym etapie rozwoju.

„NEX” oznacza pracownika Nexery, a „Fly” – motyla, który po metamorfozie staje się gotowy do lotu. Firma chce, by skrzydła dostawali również pracownicy, zdobywając kompetencje, pewność siebie i gotowość do kolejnych wyzwań. To swoista „podróż” pracownika, która obejmuje różne fazy i działania HR.

Siedem etapów

Program NEXfly to wieloetapowy proces, składający się z siedmiu filarów wspierających rozwój, dobrostan i zaangażowanie pracowników.  Pierwsza faza, NEXpand, zaczyna się od przyciągnięcia talentów,  rekrutacji i zatrudnienia. Ta jest inkluzywna — w zakresie włączania nowych pracowników do organizacji — i przejrzysta, pod kątem samego procesu rekrutacji.  Ten etap umożliwia obiektywną ocenę kompetencji, a rozmowy rekrutacyjne służą także jako narzędzie poznania wartości i aspiracji kandydatów. To również jasne przedstawienie oczekiwań firmy, aby zapewnić jak najlepsze dopasowanie do siebie organizacji i przyszłego pracownika.

W drugim etapie –  NEXperience, nowi pracownicy przechodzą ustrukturyzowany proces wdrożenia. Wyróżnikiem są dwutygodniowe spotkania z managerami, mające na celu zarówno lepsze poznanie firmy, jak i ludzi, którzy w niej pracują. W tym okresie nowo przyjęte osoby nie wykonują zadań służbowych — czas ten poświęcają wyłącznie na zaklimatyzowanie się w nowym miejscu pracy. Etap obejmuje także opiekę Buddy’ego, który wspiera nowego pracownika w procesie wdrożeniowym. Do tego dochodzą narzędzia pomagające odkryć mocne strony pracownika, wspierające rozwój i lepsze dopasowanie do zadań. Nexera przekazuje także zestaw praktycznych informacji o firmie, kulturze organizacyjnej i zasadach współpracy, ułatwiając start nowym członkom zespołu.

Trzeci etap, NEXpath, obejmuje planowanie i rozwój kariery. Firma tworzy Indywidualne Plany Rozwoju, ustala cele roczne, prowadzi spotkania rozwojowe i dokonuje cyklicznych przeglądów kompetencji. Działania rozwojowe opierające się na spersonalizowanej ścieżce dla każdego pracownika, pozwalającej rozwijać unikalne zdolności w najlepszy możliwy sposób. Poza tym skupia się na rozmowie o oczekiwaniach i regularnie udzielanym feedbacku odnośnie wspólnie określonych celów.

Faza numer cztery to NEXboost, czyli turbo doładowanie na drodze zawodowej pracownika. Kiedy pojawia się potrzeba dodatkowej energii, my jesteśmy tam, żeby  ją dostarczyć. W jego skład wchodzą programy zwiększające kompetencje, jak Akademia Menadżera, która skupia się na rozwijaniu umiejętności zarządzania zespołem, czy Akademia WOW, która pozwala każdemu pracownikowi wcielić się w rolę prelegenta i podzielić się swoją wiedzą z zespołem. Pozwala to na docenienie talentów danej osoby i wzmacnia jej poczucie tożsamości z organizacją. Do tego dochodzą coachingi zespołowe, programy mentoringowe i szkolenia tematyczne. 

Piąty etap to NEXtrust, który obejmuje tworzenie kultury opartej na  zaufaniu. Nazwa ma podkreślać jasność i przejrzystość procesów w firmie. Ma gwarantować łatwy dostęp do informacji i narzędzi. W Nexerze odbywają się comiesięczne spotkania ogólnofirmowe z zarządem. To przestrzeń do dzielenia się informacjami o wynikach firmy, planach, sukcesach zespołów i nagradzania wyróżniających się pracowników. W ten zakres wchodzą także działania związane z prawami człowieka, wspieraniem różnorodności czy przeciwdziałaniem nieprawidłowościom.

Szósty element to NEXwell, dbałość o dobrostan, integrację i zaangażowanie społeczne, poprzez m.in. inicjatywy CSR, spotkania integrujące czy budujące świadomość na tematy społeczno-środowiskowe.

I ostatni, siódmy etap, NEXexit, który podkreśla zamknięcie współpracy w przejrzysty sposób. Dodatkowo oznacza godne i oparte na szacunku zakończenie współpracy, aby zachować jak najlepsze relacje po odejściu. Natomiast co jest dla nas ważne to ocena pracownika na końcowym etapie, aby otrzymany feedback był wkładem w lepszą przyszłość firmy i pracowników.   

Za tak kompleksowe i przemyślane działania na rzecz  dbałości o dobrostan pracowników, Nexera otrzymała wyróżnienie w konkursie „The Best of Wellbeing at Work”, organizowanym przez Wellbeing Institute. To inicjatywa, która nagradza pracodawców świadomie stawiających człowieka w centrum swojej kultury organizacyjnej, traktując wellbeing nie jako modę, lecz jako kluczową kompetencję i wartość spójną z długofalową strategią firmy.