Zrównoważona turystyka — to brzmi dobrze. Misją takiej turystyki jest zmniejszenie negatywnych społecznych i środowiskowych skutków podróży i wakacji. Ale toczą się też dyskusje dotyczące “regeneratywnej gościnności”, czyli nowego spojrzenia na zrównoważoną turystykę w kierunku rozwiązań, które leczą szkody wyrządzone naszym systemom środowiskowym, społecznym i ekonomicznym. Ta ewolucja języka odzwierciedla zmianę w branży na rzecz robienia większego dobra, a nie tylko mniejszego zła.
Zmiana w kierunku pozytywnego wpływu zachodzi w różnych sektorach, jednak gościnność może odgrywać cenną rolę w tworzeniu całościowej zmiany systemowej, której potrzebujemy, aby rozwiązać problemy nierówności społecznej, niezrównoważenia środowiskowego i spowolnienia gospodarczego.
Branża turystyczna, która przyczynia się do około 10% globalnego PKB, znajduje się na przecięciu większości innych głównych branż. Koncentruje się wokół podróży, które wymagają transportu, w tym samochodów, samolotów, łodzi i pociągów. Wielodniowe wyjazdy obejmują bowiem zakwaterowanie — hotele, kurorty i krótkoterminowe wynajmy domów i mieszkań. Turystyka zakorzeniona jest w doświadczeniach, w tym lokalnych zakupach, jedzeniu, rozrywce i wszelkiego rodzaju innych usługach. A także produkuje około 8% globalnych emisji gazów cieplarnianych.
Zrównoważona turystyka. O co tutaj chodzi?
Praca branży turystycznej, często prowadzona przez organizacje zarządzające miejscem docelowym (DMO), polega na tworzeniu miejsc, które ludzie chcą odwiedzić. DMO to organizacje, które często przygotowują reklamy zachęcające widzów do odwiedzenia lokalnego miasta lub zagranicznego kraju i współpracują z lokalnymi firmami, aby poprawić atrakcyjność reprezentowanego celu.
DMO znajdują się też w unikalnej pozycji, aby inspirować wizję miejsc, które obsługują, zwiększając ich społeczną, środowiskową i ekonomiczną wartość. Wartość turystyki sama w sobie jest tworzona przez unikalne połączenie kultury miejsca, natury, piękna krajobrazu, architektury i historii.
Potrzebujemy większej historii dla inspiracji
“Potrzebujemy większej historii” — powiedziała Holliday. Ta historia ustala kulturę tego, jak się zbieramy. Historia regeneratywnej gościnności opowiada o współpracy jako żywym systemie, aby gościć cele jako dynamiczną społeczność. W tej roli branża turystyczna oferuje możliwy sposób zaangażowania i inspirowania regeneratywnej przyszłości. W tych trudnych czasach wszyscy potrzebujemy dawki inspiracji.
Więcej firm musi więc stawiać na zrównoważoną turystykę, aby inne miały z czego czerpać inspiracje. Przedstawiamy kilka powodów, dla których warto to zrobić:
- Ochrona środowiska. Zrównoważona turystyka ma na celu minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko, ograniczając zużycie zasobów naturalnych, redukcję emisji gazów cieplarnianych i zmniejszanie zanieczyszczenia. Działania takie jak ograniczenie zużycia wody, energii oraz promowanie turystyki bez plastiku przyczyniają się do ochrony ekosystemów i różnorodności biologicznej.
- Wsparcie dla lokalnych społeczności. Promowanie zrównoważonej turystyki zachęca do korzystania z usług lokalnych przedsiębiorców, co przyczynia się do rozwoju lokalnej gospodarki. Turyści, którzy wybierają zrównoważone opcje, częściej angażują się w lokalne doświadczenia, wspierając autentyczne kultury i tradycje.
- Poprawa jakości doświadczeń turystycznych. Zrównoważona turystyka promuje odpowiedzialne zachowania, takie jak mniejsze tłumy i głębsze zaangażowanie w lokalną kulturę, co może prowadzić do bardziej satysfakcjonujących i unikalnych doświadczeń podróżniczych.
- Świadomość ekologiczna. Zrównoważona turystyka edukuje i podnosi świadomość ekologiczną wśród podróżujących, inspirując ich do podejmowania bardziej świadomych decyzji zarówno podczas podróży, jak i w codziennym życiu.
- Reakcja na zmiany klimatyczne. Przez promowanie zrównoważonych metod transportu, ograniczenie emisji i wspieranie inicjatyw ochrony środowiska, zrównoważona turystyka odgrywa rolę w globalnych wysiłkach na rzecz zwalczania zmian klimatycznych.
- Zwiększenie konkurencyjności. Lokalizacje, które promują zrównoważoną turystykę, mogą zyskać przewagę konkurencyjną, przyciągając turystów poszukujących bardziej etycznych i świadomych ekologicznie opcji podróżowania.
W obliczu rosnącej świadomości na temat zmian klimatycznych i degradacji środowiska, zrównoważona turystyka staje się nie tylko etycznym wyborem. Jest koniecznością dla zapewnienia przyszłości branży turystycznej i ochrony naszej planety.
Czytaj też: