W ostatnich latach Polska umacnia swoją pozycję jako jeden z czołowych producentów biokomponentów w Europie. Szczególnie dynamiczny wzrost odnotował bioetanol. Według danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR), w 2024 roku wyprodukowano w Polsce niemal 428 tys. ton tego surowca, co oznacza wzrost o 26% względem roku poprzedniego. Tendencja wzrostowa utrzymuje się również w 2025 roku, odzwierciedlając rosnące zapotrzebowanie rynku paliwowego na biokomponenty przyjazne środowisku.

Od stycznia 2024 roku na polskich stacjach paliw dostępna jest benzyna E10, zawierająca do 10% bioetanolu. To odpowiedź zarówno na konieczność redukcji emisji CO₂ w transporcie, jak i na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego poprzez zmniejszenie zależności od importu paliw kopalnych.

Kukurydza podstawowym surowcem do produkcji bioetanolu

Głównym surowcem wykorzystywanym do produkcji bioetanolu w Polsce pozostaje kukurydza. W pierwszym kwartale 2024 roku z ponad 260 tys. ton krajowej kukurydzy wyprodukowano około 77 tys. ton bioetanolu – podał portal magazynbiomasa.pl. Co istotne, surowiec ten niemal w całości pochodzi od polskich rolników, co dodatkowo wzmacnia krajową gospodarkę rolną.

Oprócz kukurydzy, wykorzystywane są również odpady i pozostałości z przemysłu rolno-spożywczego, w tym destylaty z kukurydzy oraz zawiesina skrobi odpadowej. W 2024 roku aż 37% produkcji bioetanolu bazowało na surowcach odpadowych, co wpisuje się w założenia gospodarki o obiegu zamkniętym i dodatkowo minimalizuje ślad węglowy procesu produkcyjnego.

Nowe paliwo E10 – znaczenie dla rynku i środowiska

Wprowadzenie benzyny E10 to przełomowy moment dla polskiego sektora paliwowego. Dzięki 10-procentowemu udziałowi bioetanolu paliwo to może być stosowane w większości standardowych silników benzynowych bez konieczności ich modyfikacji. Jest to rozwiązanie, które umożliwia ograniczenie emisji gazów cieplarnianych bez rewolucyjnych zmian technologicznych po stronie konsumenta.

Dodatkowo, paliwo wzbogacone biokomponentami pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo energetyczne kraju, redukując zapotrzebowanie na importowane paliwa kopalne. Wzrost udziału biokomponentów w rynku paliwowym ma także znaczenie w kontekście unijnych zobowiązań dotyczących dekarbonizacji transportu.

Bioetanol w świetle polityki zrównoważonego rozwoju

Wszystkie biokomponenty produkowane w Polsce spełniają kryteria zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że procesy ich wytwarzania są prowadzone z poszanowaniem środowiska naturalnego, a produkty końcowe przyczyniają się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.

W 2023 roku wyprodukowano w Polsce 339,39 tys. ton bioetanolu, co już wtedy oznaczało wzrost o 5,8% w stosunku do roku wcześniejszego. Rok 2024 i pierwsze miesiące 2025 tylko potwierdzają, że kierunek ten nie tylko jest utrzymywany, ale wręcz przyspiesza. Produkcja bioetanolu w naszym kraju wpisuje się zatem w szersze cele klimatyczne i energetyczne realizowane na poziomie Unii Europejskiej.

Wyzwania i przyszłość rynku bioetanolu w Polsce

Mimo dynamicznego wzrostu produkcji, rynek bioetanolu stoi przed szeregiem wyzwań. Najważniejszym z nich jest utrzymanie równowagi między zwiększonym zapotrzebowaniem na biokomponenty a koniecznością zachowania stabilności cen surowców rolnych. Rozwój sektora bioetanolu nie powinien odbywać się kosztem produkcji żywności czy negatywnie wpływać na strukturę gospodarstw rolnych.

Warto również zwrócić uwagę na inwestycje w nowe technologie produkcji biopaliw drugiej generacji, które wykorzystują surowce niekonkurujące z żywnością, takie jak odpady komunalne czy pozostałości leśne.

Bioetanol w Polsce stanowi odpowiedź na globalne wyzwania klimatyczne oraz potrzebę budowy bardziej zrównoważonego sektora energetycznego. Wprowadzenie paliwa E10, dynamiczny rozwój krajowej produkcji biokomponentów oraz oparcie procesu o surowce krajowe i odpadowe świadczą o tym, że Polska skutecznie wykorzystuje swoje atuty, aby sprostać wymaganiom przyszłości. Bioetanol nie tylko wzmacnia bezpieczeństwo paliwowe kraju, ale również przyczynia się do ochrony środowiska i wspiera rozwój polskiego rolnictwa. W obliczu rosnącego zapotrzebowania sektora transportowego na paliwa bardziej przyjazne dla klimatu, jego rola będzie tylko rosła.

Czytaj dalej: