Krajowa polityka klimatyczna i energetyczna jest uzależniona od założeń unijnych. Polskie regulacje powstają na bazie przepisów i planów UE. Krajowy Plan na rzecz Energii i Klimatu na lata 2021-2030 Polski określa cele, takie jak redukcja emisji gazów cieplarnianych, wzrost udziału OZE w zużyciu energii oraz poprawa efektywności energetycznej. W Polsce założenia te mogą być przyjęte jako ogólna polityka klimatyczna. Dokument przedstawia strategie w pięciu obszarach unii energetycznej, obejmujące bezpieczeństwo energetyczne, wewnętrzny rynek energii, efektywność energetyczną, redukcję emisyjności i innowacje.

Krajowy Plan na rzecz Energii i Klimatu, czyli polska polityka klimatyczna

Krajowy Plan na rzecz Energii i Klimatu (KPEiK) na lata 2021-2030, zatwierdzony przez Komitet do Spraw Europejskich 18 grudnia 2019 roku, skupia się na pięciu kluczowych obszarach: zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego, rozwijaniu wewnętrznego rynku energii, poprawie efektywności energetycznej, zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych oraz wspieraniu badań, innowacji i konkurencyjności. Opracowanie dokumentu oparto na szeroko zakrojonych konsultacjach międzyresortowych, publicznych i regionalnych, a także rekomendacjach Komisji Europejskiej i krajowych strategiach rozwoju.

Plan klimatyczno-energetyczny Polski na lata 2021-2030 w ramach polityki klimatycznej zakłada zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 7% w sektorach poza ETS w stosunku do 2005 roku, zwiększenie udziału energii odnawialnej (OZE) do 21-23% w całkowitym zużyciu energii, przy czym 23% jest możliwe przy wsparciu unijnym. Cele obejmują również 14% udział OZE w transporcie, roczny wzrost OZE w ciepłownictwie o 1,1% oraz podniesienie efektywności energetycznej o 23% i redukcję udziału węgla w produkcji energii do 56-60%.

KPEiK zawiera trzy segmenty: część strategiczną i dwa analityczne załączniki. Główna część określa cele i priorytety dla pięciu obszarów unii energetycznej, w tym cele na 2030 rok i strategie ich osiągnięcia. Pierwszy załącznik analizuje obecny stan i prognozy bez nowych działań z KPEiK, natomiast drugi ocenia wpływ planowanych polityk. Dokument zostanie zaktualizowany, jeśli zmienią się cele lub strategie krajowe, biorąc pod uwagę nowe ustalenia UE.

R E K L A M A

Rys. Powiązanie KPEiK ze strategiami rozwoju wynikającymi ze Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju

Polityka klimatyczna i energetyczna Polski w przyszłości

Polityka energetyczna Polski do 2040 roku (PEP2040) została zatwierdzona przez Radę Ministrów 2 lutego 2021 roku, stanowiąc kluczowy dokument strategiczny dla sektora paliwowo-energetycznego w Polsce. PEP2040 przedstawia wizję transformacji energetycznej kraju, kładąc nacisk na dążenie do gospodarki niskoemisyjnej, rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE), poprawę efektywności energetycznej oraz jakości powietrza. Jest to odpowiedź na wyzwania związane z bezpieczeństwem energetycznym oraz koniecznością adaptacji do zmieniających się warunków gospodarczych, w tym wpływu pandemii COVID-19.

PEP2040 ma na celu wprowadzenie Polski na ścieżkę sprawiedliwej transformacji energetycznej, uwzględniając potrzeby grup zawodowych i regionów, które mogą ponieść niewspółmiernie duże koszty tej transformacji, szczególnie w sektorze węglowym i wśród obywateli zagrożonych ubóstwem energetycznym. Dokument ten jest integralną częścią szerszej strategii rozwoju kraju, wpisując się w „Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” i jest traktowany jako kompas dla przedsiębiorców, samorządów oraz obywateli w zakresie transformacji gospodarki.

W ramach PEP2040, Polska planuje do 2040 roku znaczący rozwój źródeł zeroemisyjnych, które mają stanowić ponad połowę mocy zainstalowanych w kraju. Szczególną rolę odegrają tu morska energetyka wiatrowa oraz pierwsza elektrownia jądrowa, które mają być nowymi strategicznymi obszarami przemysłu w Polsce. Oprócz wielkoskalowej energetyki, przewiduje się rozwój energetyki rozproszonej i obywatelskiej, opartej na lokalnym kapitale.

R E K L A M A

PEP2040 zakłada również zwiększenie wykorzystania OZE w produkcji ciepła i paliw alternatywnych w transporcie, w tym poprzez rozwój elektromobilności i wodoromobilności. Dokument został opracowany na podstawie szczegółowych analiz prognostycznych, konsultacji i uzgodnień z licznymi grupami interesariuszy, a jego projekt podlegał konsultacjom publicznym oraz międzyresortowym, uzyskując pozytywne opinie na różnych etapach oceny.

Czytaj dalej: