Marketing w ogrodnictwie coraz częściej wykracza poza tradycyjne metody sprzedaży. Koncentruje się na budowaniu zaufania i lojalności poprzez transparentność, odpowiedzialność społeczną, a przede wszystkim wsparcie klienta w całym procesie uprawy.

Jest to sektor, który w sposób naturalny łączy innowacyjność z dbałością o środowisko, oferując produkty i usługi wpisujące się w potrzeby ekologicznie świadomych konsumentów. Strategie oparte o unikalne know-how branży przyczyniają się do skutecznego pozycjonowania marki, jednocześnie zachęcając klientów do podejmowania bardziej świadomych wyborów ekologicznych.

Choć wiele firm wciąż rywalizuje o uwagę konsumentów za pomocą cen i promocji, są też takie, które koncentrują się na wsparciu klienta oraz wychodzą naprzeciw jego potrzebom. W odpowiedzi na zmieniające się oczekiwania, branża ogrodnicza rozwija strategię mającą na celu edukację klientów oraz kreowanie zrównoważonej przyszłości. Dzięki temu mogą budować lojalną społeczność identyfikującą się z marką oraz przewagę konkurencyjną na rynku.

Nowoczesna strategia

Branża ogrodnicza posiada szczególny potencjał marketingowy. Wynika on nie tylko z rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów, którzy coraz chętniej kupują produkty pozwalające im uprawiać rośliny samodzielnie, ale także z coraz większej potrzeby nabywców kontaktu z naturą, szczególnie w zurbanizowanych miejscach. Dodatkowo innowacyjne podejście do upraw jak np. urban farming, otwiera nowe możliwości dla rozwoju produktów i usług, które mogą kształtować decyzje zakupowe klientów. Podejmowanie przemyślanych działań marketingowych ma szansę nie tylko na rozwój ekonomiczny marek, ale także na kształtowanie świadomości konsumentów.

Nowoczesne strategie marketingowe, które zawierają elementy edukacyjne i ekologiczne, przekładają się na pozytywny wizerunek marki. Wsparcie procesu zakupowego zaczyna się już na etapie projektowania oferty i nie kończy po zakończonej transakcji. Jest to cała ścieżka edukacyjna, w ramach której klient ma możliwość najpierw zapoznać się z wymaganiami dotyczącymi upraw konkretnej rośliny, otrzymać doradztwo produktowe oraz wsparcie posprzedażowe. Takie działania odgrywają ważną rolę w budowaniu długotrwałych relacji z klientami. Działania edukacyjne prowadzone przez marki mają również szansę uświadamiać klientów, jak ich wybory wpływają na środowisko. Kształtują świadomość społeczną i promują postawy proekologiczne. Jest to szczególnie ważne w branży, która prężnie się rozwija i zdobywa nowych, coraz młodszych klientów, którym zależy na mądrych decyzjach zakupowych.

kwiaty
Fot. Lukas Gojda, shutterstock.com

Edukacja klienta – klucz do budowania lojalności

Ogrodnictwo sukcesywnie zyskuje na popularności, szczególnie wśród osób coraz bardziej świadomych zmian klimatycznych. Od czasów pandemii zainteresowanie własnymi uprawami jeszcze przyspieszyło i wpłynęło na rozszerzenie grupy docelowej w branży. Nie ogranicza się ona już tylko do osób posiadających działki, ale obejmuje też mieszkańców miast planujących własne ogródki na balkonie lub parapecie. Dzisiejsi klienci, szczególnie ci, którzy zaczynają swoją przygodę z uprawami, szukają czegoś więcej niż tylko promocji. Dlatego marketing w tej branży coraz częściej wykorzystuje potencjał internetu, oferując klientom rzetelną wiedzę poprzez blogi, treści edukacyjne w social mediach czy aplikacje wspierające opiekę nad roślinami.

W tym kontekście kluczowym aspektem skutecznej strategii marketingowej w branży ogrodniczej jest podkreślenie eksperckiej wiedzy firmy. Nowoczesne marki, które chcą zbudować lojalną społeczność i być partnerem dla klienta, w swojej strategii marketingowej coraz częściej uwzględniają działania i kanały dotarcia umożliwiające interakcję z odbiorcami. Prowadzą blogi, na których zamieszczają wskazówki dotyczące pielęgnacji i wysiewu roślin, który często jest połączony ze sklepem online. Użytkownik, który znajdzie informacje o interesującej go roślinie, ma szansę od razu dokonać zakupu, co skraca cały proces decyzyjny i zwiększa jego satysfakcję. Social media natomiast to idealne miejsce do dzielenia się poradami, inspiracjami oraz sukcesami klientów, którzy chętnie publikują zdjęcia swoich ogrodów i upraw. Webinary, live-streamy, interaktywne sesje Q&A czy grupy wsparcia to tylko dodatkowe z możliwości, jakie oferują te kanały. Dzięki nim firmy utrzymują uwagę klientów, jednocześnie promując określone wartości. Budują w ten sposób wizerunek marki eksperckiej i nowoczesnej oraz zyskują przewagę konkurencyjną.

Marketing a działania ESG

W dzisiejszym przesyconym rynku klienci poszukują nie tylko produktów, ale także wiarygodności i autorytetu. Działania podejmowane przez organizacje powinny podążać za zmianami zachodzącymi w postrzeganiu biznesu, zarówno przez klientów, jak i kontrahentów. Branża ogrodnicza ma do tego idealną sposobność – nie tylko z założenia jest blisko ziemi i człowieka, posiada także szerokie możliwości wykorzystywania swoich zasobów w duchu ESG. W firmach odpowiedzialnych społecznie działania na rzecz lokalnej społeczności, czy z myślą o dzieciach są prowadzone już od dawna.

Regularnie wspieramy ośrodki edukacyjne i przekazujemy im pakiety nasion oraz akcesoria niezbędne do uprawy roślin. Prowadzimy też kampanię edukacyjną dla dzieci, która ma na celu popularyzację wiedzy o środowisku i aktywizowanie dzieci w zakresie samodzielnej uprawy roślin oraz kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Tylko w zeszłym roku w akcji zorganizowanej przez W.Legutko udział wzięło blisko 300 tys. dzieci z całej Polski. Firmy realizujące strategię ESG budują wizerunek marki silnej, zaangażowanej i odpowiedzialnej społecznie.

Zastosowanie strategii zielonego marketingu w branży ogrodniczej to przykład na to, jak firmy mogą efektywnie łączyć cele biznesowe z działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dzięki skupieniu na edukacji, wsparciu w całym cyklu życia produktu oraz wykorzystaniu popularnych kanałów dotarcia, branża ogrodnicza nie tylko kształtuje nowoczesny biznes, ale także przyczynia się do budowania świadomości ekologicznej konsumentów.

O autorce: Aneta Powązka, dyrektor marketingu i e-commerce przedsiębiorstwa W.Legutko.
Jest odpowiedzialna za wizerunek marki i rozwój działu marketingu. W.LEGUTKO to polski, rodzinny producent nasion, bylin oraz akcesoriów ogrodniczych, który od 1992 roku jest zaufanym dostawcą na rynku ogrodniczym zarówno polskim, jak i zagranicznym.

Opinie wyrażane przez ekspertki i ekspertów zewnętrznych na łamach portalu KompasESG.pl nie są wypowiedziami pracowników redakcji.

Czytaj dalej: