Tylko 3 z 24 drużyn biorących udział w turnieju EURO 2024 odpowiedziały na apel organizacji T&E o rezygnację z lotów podczas nadchodzącego święta piłki nożnej.

Niemcy dążą do uczynienia turnieju EURO 2024 najbardziej ekologicznym w historii, lecz ich ambicje mogłyby być jeszcze większe, gdyby drużyny narodowe zdecydowały się na rezygnację z latania, według organizacji Transport & Environment (T&E).

Niemcy i ich wizja ekologicznej piłki nożnej

Niemcy dążą do uczynienia turnieju EURO 2024 najbardziej ekologicznym w historii, ale ich ambicje mogłyby być większe, gdyby drużyny narodowe zrezygnowały z latania, twierdzi Transport & Environment (T&E).

Reprezentacje mogłyby zmniejszyć swoje emisje CO2 o 60%, gdyby zrezygnowały z latania i wybrały podróż pociągiem lub autokarem, wynika z analizy przeprowadzonej przez organizację T&E reprezentującą NGO promujące zrównoważone podróże. Niestety, oprócz Niemiec, Portugalii i Szwajcarii żadna drużyna nie złożyła jeszcze takiej obietnicy.

UEFA i gospodarze, czyli Niemcy, włożyli dużo wysiłku w redukcję emisji transportowych podczas turnieju, czyniąc go najbardziej ekologicznymi mistrzostwami w historii. To pokazuje, co można osiągnąć

powiedziała Erin Vera, koordynatorka kampanii Travel Smart w T&E, w oświadczeniu.

To rozczarowujące, że drużyny narodowe dotychczas nie dają dobrego przykładu. Gdyby zdecydowały się na unikanie samolotów w podróżach, które można rozsądnie odbyć pociągiem lub autokarem, mogłyby znacznie zmniejszyć swoje emisje

dodała Erin Vera.
euro 2024 niemcy
Fot. Nomi2626, shutterstock.com

Faworyzowana Francja może zredukować emisje o 97%

Turniej, który potrwa miesiąc, zgromadzi 24 drużyny i niektórych z najlepszych piłkarzy świata, w tym kapitana Anglii Harry’ego Kane’a i kapitana Francji Kyliana Mbappé, którzy będą walczyć w 10 niemieckich miastach.

Obaj zawodnicy mogą jednak zanieczyszczać środowisko od 7 do 9 razy bardziej poprzez emisje związane z transportem podczas turnieju, niż przeciętny człowiek emituje przez cały miesiąc (wyliczenia T&E). Scenariusz będzie prawdziwy, jeśli ich zespoły, które są wśród faworytów do zdobycia trofeum, będą podróżować samolotami.

Mbappé i drużyna Francji będą mieli swoją bazę w Paderborn, mieście w zachodnich Niemczech, oddalonym o 6 godzin jazdy pociągiem od Paryża. Mecze grupowe drużyny odbędą się w Düsseldorfie, Lipsku i Dortmundzie, które odpowiednio znajdują się mniej niż 2 godziny, 4 godziny i 1 godzinę i 15 minut drogi od Paderborn, według Google Maps.

Obliczenia T&E wykazały, że jeśli Francja całkowicie przejdzie z transportu lotniczego na podróż pociągiem lub autokarem, mogłaby zmniejszyć swoje emisje CO2 o 97%, czyli około 40 ton dwutlenku węgla tylko w fazie grupowej.

W fazie pucharowej runda 16 najlepszych zespołów odbędzie się w Lipsku, ćwierćfinały i finał w Berlinie — oddalonym o 4 godziny podróży pociągiem od Paderborn a półfinały w Dortmundzie. Jeśli Francja dotrze do finału, mogłaby zmniejszyć emisje o 96%, czyli o 72 tony CO2, gdyby reprezentacja przeszła z transportu lotniczego na kolejowy.

Niemcy, Portugalia i Szwajcaria złożyły obietnicę

UEFA i niemieccy gospodarze podjęli wysiłki, aby promować podróżowanie koleją przez reprezentacje i kibiców, przyznając, że największa część emisji turnieju, aż 80%, pochodzi z transportu. Mecze grupowe zostały geograficznie zgrupowane blisko siebie, aby skrócić czas podróży i związane z tym zanieczyszczenia.

Każdy posiadacz biletu na mecz będzie miał prawo do 36-godzinnej karty podróżnej do korzystania z transportu publicznego w i wokół dziesięciu miast-gospodarzy. Deutsche Bahn oferuje również kibicom obniżone ceny na podróże po kraju.

T&E i inne organizacje klimatyczne z całej Europy wezwały w zeszłym miesiącu drużyny do zobowiązania się do bardziej zrównoważonego podróżowania.

Niemcy piłkarze zobowiązali się nie latać samolotami na mecze w fazie grupowej, zmniejszając potencjalne emisje o 98%, ale nie skomentowali planów dotyczących fazy pucharowej. Szwajcaria zgodziła się podróżować autobusem do swojej bazy w Stuttgarcie, oddalonej o 4 godziny od ich miejsca treningowego.

Portugalia również przejdzie na transport drogowy na 2 z 3 meczów podczas fazy grupowej i reprezentacja „wyraziła zamiar rozpoczęcia raportowania emisji związanych z podróżami podczas tego turnieju, aby móc ustalić cele redukcji na przyszłe turnieje, takie jak Mistrzostwa Świata”, według T&E.

Komentarz CEO Rail Europe

Björn Bender, CEO & Executive Chairman Rail Europe, skomentował skrót analizy T&E dostępny na LinkedIn.

Jako zapalony kibic sportowy i fan piłki nożnej, byłem zachwycony w zeszłym tygodniu, widząc, jak niemiecka drużyna daje dobry przykład, wybierając podróż pociągiem na mecz przygotowawczy do UEFA Euro 2024! Ten ruch to nie tylko wybór środka transportu; to potężne oświadczenie na rzecz zrównoważonej przyszłości (…).

Pociągi oferują prywatność i komfort, co jest niezbędne dla sportowców przygotowujących się do ważnych meczów. Reprezentacje mogą zarezerwować prywatne przedziały, unikać tłumów, a nawet paparazzi. 📸

My w Rail Europe jesteśmy dumni, że każdego roku obsługujemy tysiące grup, dostosowując się do ich potrzeb. Dodatkowo innowacyjne firmy, takie jak #RailAdventure, torują drogę dla luksusowych prywatnych pociągów dla naszych supergwiazd.

Nie mogę się doczekać, aż zobaczę więcej tych zielonych maszyn na naszych torach wkrótce! A jeszcze bardziej cieszę się na otwarcie meczu UEFA w Monachium – będę tam, kibicując zrównoważonemu rozwojowi i piłce nożnej!

LinkedIn

Czytaj dalej: