W świecie motoryzacji zachodzą obecnie rewolucyjne zmiany związane z elektryfikacją pojazdów. Dwa giganty branży – Toyota i BMW – ogłosiły właśnie pogłębienie współpracy w zakresie rozwoju technologii ogniw paliwowych, co może mieć ogromne znaczenie dla przyszłości transportu.

Przyjrzymy się szczegółom tej współpracy oraz potencjalnym korzyściom płynącym z zastosowania wodorowych ogniw paliwowych w samochodach.

Geneza współpracy

Toyota i BMW współpracują w obszarze technologii ogniw paliwowych już od 2013 roku. Dotychczasowa kooperacja zaowocowała m.in. opracowaniem ogniw paliwowych wykorzystanych w pilotażowej flocie pojazdów BMW iX5 Hydrogen. Obecne pogłębienie współpracy świadczy o obiecujących wynikach dotychczasowych prac i determinacji obu firm w rozwijaniu tej technologii.

Cele i zakres nowej współpracy

Główne cele rozszerzonej współpracy Toyota-BMW koncentrują się wokół wspólnego opracowania trzeciej generacji systemów ogniw paliwowych. Firmy zamierzają wdrożyć tę technologię w modelach obu marek, osiągając jednocześnie synergie w obszarze rozwoju i zaopatrzenia. Kluczowym celem jest także obniżenie kosztów produkcji, aby uczynić pojazdy FCEV bardziej dostępnymi dla konsumentów.

BMW planuje wprowadzić na rynek swój pierwszy seryjnie produkowany pojazd FCEV w 2028 roku. Będzie to przełomowy moment, gdyż BMW stanie się pierwszym globalnym producentem samochodów klasy premium oferującym taki pojazd. Co istotne, technologia ogniw paliwowych ma uzupełnić, a nie zastąpić, istniejące rozwiązania w zakresie napędów elektrycznych (BEV) i hybrydowych (PHEV).

Korzyści płynące z zastosowania technologii wodorowej

Technologia ogniw paliwowych oferuje szereg potencjalnych korzyści. Przede wszystkim zapewnia zerową emisję lokalnych zanieczyszczeń, co jest kluczowe dla poprawy jakości powietrza w miastach. Ponadto czas tankowania pojazdów wodorowych jest porównywalny z samochodami spalinowymi, co stanowi istotną przewagę nad długim czasem ładowania tradycyjnych pojazdów elektrycznych. Dodatkowo, wodór może służyć jako efektywny sposób magazynowania energii odnawialnej, przyczyniając się do stabilizacji sieci energetycznych.

Fot. BMW Group

Wyzwania i działania na rzecz rozwoju infrastruktury

Aby technologia FCEV mogła się rozpowszechnić, konieczny jest rozwój odpowiedniej infrastruktury. Toyota i BMW zamierzają aktywnie wspierać ten proces poprzez tworzenie popytu na wodór w transporcie oraz współpracę z firmami z łańcucha dostaw wodoru. Firmy planują również promować korzystne ramy regulacyjne dla rozwoju mobilności wodorowej oraz inicjować lokalne i regionalne projekty rozbudowy infrastruktury.

Znaczenie współpracy dla przyszłości motoryzacji

Współpraca dwóch tak znaczących graczy jak Toyota i BMW może mieć ogromny wpływ na przyszłość branży motoryzacyjnej. Połączenie doświadczenia i zasobów obu firm daje szansę na przyspieszenie rozwoju technologii FCEV i uczynienie jej bardziej konkurencyjną cenowo.

Jak podkreśla Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG: “To kamień milowy w historii motoryzacji: pierwszy seryjnie produkowany pojazd na ogniwa paliwowe oferowany przez globalnego producenta klasy premium. Napędzany wodorem i duchem naszej współpracy, podkreśli, jak postęp technologiczny kształtuje przyszłą mobilność”.

Podsumowanie

Współpraca Toyoty i BMW w zakresie rozwoju ogniw paliwowych stanowi ważny krok w kierunku dywersyfikacji technologii napędów elektrycznych. Choć pojazdy FCEV nadal stanowią niszę rynkową, zaangażowanie tak znaczących producentów może przyczynić się do popularyzacji tej technologii. Kluczowe będzie jednak równoległe rozwijanie infrastruktury i obniżanie kosztów produkcji, aby pojazdy wodorowe stały się realną alternatywą dla konsumentów.

Czytaj dalej: