Unia Europejska ma ambitne plany dotyczące zwiększenia produkcji ekologicznego paliwa lotniczego, które obecnie jest znacznie droższe niż konwencjonalna kerozyna i którego dostępność jest ograniczona. Parlament Europejski zagłosował za przyjęciem celu, aby do 2050 roku 70% paliwa lotniczego na lotniskach UE pochodziło z tzw. ekologicznych źródeł. Przepisy zakładają stopniowe zwiększanie wymogów dotyczących ekologicznego paliwa lotniczego, zaczynając od co najmniej 2% w 2025 roku.

Ekologiczne paliwo lotnicze – czy to możliwe?

Ekologiczne paliwo lotnicze określane również zrównoważonym paliwem lotniczym (od ang. Sustainable Aviation Fuel, SAF), obejmuje biopaliwa powstałe na przykład ze zużytego oleju spozywczego lub odpadów rolniczych i leśnych, a także paliwa syntetyczne. Jednakże, produkcja tych paliw jest obecnie energochłonna i wiąże się z wyzwaniami, takimi jak masowe użytkowanie gruntów w przypadku biopaliw niepochodzących z odpadów. Istnieje również pytanie o dystrybucję dostępnej energii odnawialnej między różnymi sektorami przemysłu, w tym lotnictwem. Co ważne ekologiczne paliwo wytwarzane np. z olejów odpadowych pochodzenia organicznego emituje co najmniej 75% mniej CO2 niż kopalne paliwo do silników odrzutowych w całym cyklu życia, od produkcji do spalania, a ponadto redukuje emisje innych szkodliwych substancji, takich jak cząstki stałe i siarka.

Mimo że lotnictwo odpowiada za około 2% światowych emisji gazów cieplarnianych, jest to sektor szybko rozwijający się i zwiększający swoje emisje. Organizacja Stay Grounded argumentuje, że skupianie się na paliwach alternatywnych nie rozwiąże kryzysu klimatycznego i wzywa do ograniczenia liczby lotów oraz wprowadzenia skutecznych przepisów, takich jak progresywne podatki i limity.

Wyboista droga zrównoważonego paliwa lotniczego

W 2050 roku połowę stosowanych biopaliw powinny stanowić te powstałe na przykład ze zużytego oleju kuchennego lub odpadów rolniczych i leśnych, wyjaśniła Camille Mutrelle z brukselskiej grupy wsparcia Transport i Środowisko. Pozostałą część stanowiłyby paliwa syntetyczne. W rzeczywistości żadne z tych rozwiązań nie jest gwarantuje jednak prostej drogi do o minimalizowanie szkód dla klimatu, dodała Mutrelle.

Biopaliwa wiążą się z masowym użytkowaniem gruntów, jeśli nie są zbierane z odpadów, a produkcja paliw syntetycznych jest obecnie niezwykle energochłonna. – Rodzi to wiele pytań, jeśli chodzi o sposób dystrybucji dostępnej energii odnawialnej między sektorami i jaki udział dostanie lotnictwo – powiedziała.

Ponieważ wiele gałęzi przemysłu konkuruje o ograniczone źródła czystszej energii, aby zapewnić funkcjonowanie swojej działalności zgodnie z coraz bardziej rygorystycznymi przepisami UE, pojawia się pytanie, czy wystarczy jej na potrzeby energochłonnych przedsięwzięć, takich jak e-kerozyna do zasilania samolotów.

Co należałoby zrobić, aby latanie stało się ekologiczne?, dw.com

Pierwszy lot z tak dużym wykorzystaniem SAF

Linie Emirates jako pierwsze na świecie zrealizowały lot demonstracyjny Airbusa A380, wykorzystując wyłącznie zrównoważone paliwo lotnicze. Lot odbył się z Dubaju, z jednym silnikiem w pełni napędzanym SAF, co miało na celu zademonstrowanie potencjału tego paliwa jako zamiennika dla tradycyjnych paliw. SAF może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o do 85% w porównaniu z konwencjonalnym paliwem. Demonstracja ta miała miejsce podczas konferencji ICAO w Dubaju, skupiającej się na zrównoważonych paliwach lotniczych. Emirates współpracowały z wieloma partnerami, w tym z Airbus, w celu przetestowania i oceny technicznej SAF.

Czytaj dalej: