Z najnowszego badania DHL Express wynika, że zrównoważony rozwój stał się strategicznym priorytetem dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), wyraźnie wpływając na ich długoterminową wartość oraz wiarygodność.

Aby lepiej poznać rosnące znaczenie tego tematu, DHL Express przeprowadził badanie wśród 5 tys. decydentów MŚP z 11 rynków, m.in. z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Australii, Chin, Japonii, Kanady i Indii. Przedsiębiorstwa reprezentowały 9 sektorów – w tym handel detaliczny, modę, technologię i usługi finansowe – dostarczając wnioski, które mogą pomóc MŚP w rozwoju i wykorzystaniu nowych szans. Na ich podstawie opracowano e-Book, pokazujący wpływ zrównoważonego rozwoju na firmy i łańcuch dostaw.

— Zrównoważony rozwój jest dziś kluczowym zagadnieniem dla wielu przedsiębiorstw. Jednak dla wielu MŚP wdrożenie takiej strategii bywa trudne – nie zawsze wiadomo, od czego zacząć. Współpraca z doświadczonym partnerem, takim jak DHL Express, który oferuje rozwiązania o niskiej emisji, pozwala firmom pozostać rentownymi, konkurencyjnymi i rosnąć w dłuższej perspektywie — komentuje Michiel Greeven, Executive Vice President Global Commercial w DHL Express.

Zrównoważony rozwój – ważny, ale firmy niechętne inwestycjom

Co najmniej dwie trzecie MŚP w badanych sektorach oceniło, że zrównoważony rozwój jest dla nich „bardzo ważny” lub „niezwykle ważny”. Najwyższe wyniki zanotowano wśród firm z branży mody i usług finansowych (81% respondentów). Mimo to ponad połowa chce przeznaczać jedynie 1–3% budżetu operacyjnego na związane z nim działania, a 16% nie przeznaczy na nie nic.

R E K L A M A

Główne wyzwanie: zyskać poparcie wewnątrz firmy i wśród klientów

Zaledwie 23% globalnych klientów jest skłonna płacić więcej za zrównoważoną wysyłkę, choć w Indiach i Chinach ten odsetek wynosi ponad 45%. Dla większości MŚP główną barierą w realizacji celów ekologicznych jest jednak uzyskanie poparcia w firmie oraz przekonanie klientów – na przykład w Niemczech aż 74% MŚP wskazuje to jako istotne wyzwanie.

Branża modowa i usługi finansowe w czołówce

Choć moda często podlega krytycznej ocenie w kontekście łańcucha dostaw, 81% MŚP w tym sektorze przywiązuje do zrównoważonego rozwoju szczególną wagę. Trzy czwarte uważa, że oferowanie ekologicznych opcji dostawy wyraźnie poprawia wizerunek marki. Z kolei firmy z sektora usług finansowych najczęściej (43%) uznają zrównoważony rozwój za „niezwykle ważny” i są najbardziej skłonne przeznaczyć na ten cel część budżetu operacyjnego (88%).

DHL Express: zrównoważony rozwój priorytetem

DHL Express nieustannie rozszerza skalę zrównoważonych usług, wspierając cele całej Grupy DHL: m.in. redukcję rocznych emisji gazów cieplarnianych do poniżej 29 mln ton metrycznych, elektryfikację 66% pojazdów dostawczych ostatniej mili oraz zwiększenie udziału paliw zrównoważonych do ponad 30% do 2030 roku. Dzięki usłudze GoGreen Plus klienci mogą dodatkowo redukować emisje, korzystając z paliw SAF w lotniczej flocie towarowej. Oszczędności wynikające z takiego działania (Zakres 3) są przekazywane klientom w formie certyfikatów.

— Zrównoważony rozwój przekształci branżę logistyczną w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Przygotowany e-Book ma pomóc MŚP w sprawnym dostosowaniu się do tych zmian poprzez konkretne wskazówki wdrożeniowe. Jako globalny lider w logistyce, DHL Express wspiera tysiące MŚP na całym świecie, dostarczając narzędzia i strategie umożliwiające efektywną realizację celów zrównoważonego rozwoju — podsumowuje Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express w Polsce.

R E K L A M A

Czytaj też: