SAF (ang. sustainable aviation fuel), czyli zrównoważone paliwo lotnicze to kluczowy element strategii redukcji emisji dwutlenku węgla w branży lotniczej. Zwiększająca się świadomość na temat zmian klimatycznych i konieczności zmniejszenia śladu węglowego sprawia, że SAF zdobywa na popularności jako ekologiczna alternatywa dla tradycyjnych paliw lotniczych.

Co to jest SAF?

SAF produkowane jest z różnorodnych surowców niepochodzących z ropy naftowej. Może być ono wytwarzane z odpadów komunalnych, roślin energetycznych, zużytego oleju kuchennego, a nawet z procesów, które wykorzystują energię elektryczną do produkcji wodoru i wychwytywania dwutlenku węgla z atmosfery. Dzięki temu SAF może znacząco zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w całym cyklu życia paliwa, nawet do 80% w porównaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym.

SAF jest mieszany z konwencjonalnym paliwem lotniczym. Mieszanka ta musi spełniać rygorystyczne normy branżowe, aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność. Stężenie zrównoważonego paliwa lotniczego w połączeniu z paliwem konwencjonalnym może wahać się od 10% do 50%, w zależności od typu surowca i procesu produkcyjnego. Takie podejście pozwala na wykorzystanie istniejącej infrastruktury dystrybucyjnej i silników bez potrzeby dokonywania kosztownych modyfikacji.

Fot. materiały afdc.energy.gov

Dlaczego i gdzie jest stosowane SAF?

SAF znajduje zastosowanie w lotnictwie komercyjnym, zarówno w transporcie pasażerskim, jak i cargo. Jest to podyktowane chęcią firm lotniczych do zmniejszenia swojego wpływu na środowisko oraz koniecznością dostosowania się do coraz bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących emisji CO2. Duże linie lotnicze i porty lotnicze w Europie i Stanach Zjednoczonych już teraz inwestują w SAF, aby zmniejszyć swoje emisje i przyczynić się do osiągnięcia globalnych celów klimatycznych.

Wiele organizacji na całym świecie zobowiązało się do stosowania zrównoważonego paliwa lotniczego jako części swoich strategii ESG. Oto niektóre z nich.

  • Kuehne+Nagel współpracuje z liniami lotniczymi i producentami SAF, aby promować stosowanie bio i syntetycznych paliw zrównoważonych. Firma oferuje klientom możliwość przewozu produktów z neutralnym bilansem emisji CO2, wykorzystując sustainable aviation fuel.
  • W Stanach Zjednoczonych, World Energy, Neste, oraz Montana Renewables LLC rozpoczęły produkcję SAF, dostarczając paliwo do różnych portów i linii lotniczych. To pokazuje, że zarówno producenci paliw, jak i operatorzy lotniczy są gotowi do współpracy w celu promowania zrównoważonego lotnictwa.
  • Linie lotnicze, takie jak KLM, Lufthansa Cargo, IAG Cargo, i American Airlines, nawiązały partnerstwa z firmami logistycznymi i producentami SAF, aby zintegrować zrównoważone paliwo w swoich operacjach lotniczych i osiągnąć cele neutralności węglowej.

Pozostała część artykułu pod materiałem wideo:

Wpływ na ekologię

Stosowanie SAF ma znaczący wpływ na ekologię, ponieważ pozwala na znaczne obniżenie emisji dwutlenku węgla i innych szkodliwych gazów. Zrównoważone paliwo lotnicze można wytwarzać z odpadów lub roślin niekonkurujących z uprawami żywnościowymi, jego produkcja może również przyczyniać się do gospodarki obiegu zamkniętego i zrównoważonego rozwoju.

SAF a neutralność węglowa

Chociaż SAF znacznie obniża emisję CO2, jego produkcja i transport mogą generować pewną ilość emisji. Dlatego pełne osiągnięcie neutralności węglowej w lotnictwie może wymagać połączenia stosowania SAF z innymi działaniami, takimi jak offsetowanie emisji CO2 czy inwestycje w odnawialne źródła energii. Niemniej, sustainable aviation fuel jest obecnie uważane za najbardziej obiecującą technologię umożliwiającą lotnictwu zrównoważony rozwój i dążenie do celu, jakim jest neutralność węglowa.

Wdrażanie i rozwój SAF to kompleksowy proces, wymagający współpracy między rządami, branżą lotniczą oraz producentami paliw. Inicjatywy takie jak wyzwanie Sustainable Aviation Fuel Grand Challenge w USA pokazują, że ambitne cele dotyczące produkcji i stosowania SAF są możliwe do osiągnięcia. Dzięki temu możemy mieć nadzieję na bardziej zrównoważoną przyszłość lotnictwa.

Czytaj dalej: