Surowa ocena systemu edukacji. Wiedza o ESG omija polskie szkoły
Dla 86 proc. uczniów szkół ponadpodstawowych ESG jest zagadką. Co trzeci z nich nie spotkał się na lekcjach nawet z pojęciem zrównoważonego rozwoju, mimo że 68 proc. ankietowanych chciałaby zdobywać taką wiedzę – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Warszawski Instytut Bankowości.
ESG w polskich szkołach ponadpodstawowych to jedna wielka niewiadoma. Mimo że od 2024 r. największe firmy będą musiały przygotowywać raporty w oparciu o czynniki związane ze środowiskiem, społeczną odpowiedzialnością i korporacyjnym ładem, to temat ten na lekcjach w liceach i technikach jest praktycznie nieobecny.
Pracownia badawcza Pollster przeprowadziła ankietę na zlecenie Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, z których wynika, że tak istotna wiedza z zakresu budowania strategii nowoczesnych firm, państw i innych organizacji, nie jest przekazywana na lekcjach w polskich szkołach. Ta tematyka jest zagadką dla 86 proc. uczniów.
– Powszechna realizacja celów i zasad zrównoważonego rozwoju przez różne branże, środowiska i grupy społeczne to prawdopodobnie największa szansa na ochronę naszej planety przed wieloma, cywilizacyjnymi zagrożeniami. W sektorze bankowym postulat tzw. ekonomii umiaru, a przede wszystkim dostosowania banków do funkcjonowania w realiach „zielonej gospodarki”, jest obecny w agendzie już od kilku lat – mówi Wiceprezes Zarządu Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Michał Polak.
O tym, że przekazywanie wiedzy z zakresu ESG jest niezwykle ważne dla przyszłości planety, mówił także podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu Piotr Glen, Kierownik Zespołu Zrównoważonego Rozwoju i ESG w SGH w Warszawie.
– Warto zejść jeszcze niżej do szkół podstawowych i liceów. Tak, aby dzieci wiedziały, czym jest taksonomia albo neutralność klimatyczna. Jak zapoczątkujemy proces na pewnym etapie, to będziemy mogli mówić o prawdziwej edukacji – podkreślał ekspert podczas jednego z paneli.
Brakuje edukacji o ESG
Jak przypominają autorzy badania wrzesień (w którym było ono przeprowadzone – przyp. red.) był szczególnym miesiącem dla popularyzacji zagadnienia zrównoważonego rozwoju. W dniach 15-25 września br. miał bowiem miejsce Światowy Tydzień Działania na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju, którego finałem był Światowy Dzień Działania, przypadający w rocznicę przyjęcia na forum Organizacji Narodów Zjednoczonych tzw. Agendy 2030, zawierającej 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Z kolei od 20 do 26 września br. obchodzony był Europejski Tydzień Zrównoważonego Rozwoju.
Uczniowie oczekują od szkół, aby zwracały one uwagę na wszelkie aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem i ESG np. konieczność wspierania dobrych relacji międzyludzkich (47 proc.), promowanie różnorodności i otwartości (38 proc.) czy wartości etycznych i uczciwego zachowania (37 proc.). Ponadto, co czwarty uczeń chciałby, aby w jego szkole podjęto praktyczne działania z zakresu gospodarowania odpadami (w tym recyklingu), a jedyne 11 proc. osób wskazuje, że ich szkoła już realizuje działania z obszaru zrównoważonego rozwoju.