Rynek odzieży używanej ma szansę na 10% udziału w globalnym obrocie ubraniami. Rosnące koszty życia oraz motywy dotyczące zrównoważonego rozwoju, skłaniają konsumentów do sięgania po “wcześniej kochane” ubrania (ang. pre-loved). Co ciekawe, modą second hand interesują się coraz starsi konsumenci.
Noszenie używanej odzieży to dziś powód do dumy
Sprzedaż odzieży używanej jest na dobrej drodze, aby w przyszłym roku stanowić aż 10% światowego rynku mody. Globalna sprzedaż używanych ubrań wzrosła w ubiegłym roku o 18% do 197 miliardów dolarów. Ponadto prognozuje się wynik 350 miliardów dolarów w 2028 roku według raportu GlobalData dla platformy sprzedażowej ThredUp.
Jednak amerykański rynek odzieży używanej rósł siedem razy szybciej niż ogólny handel detaliczny modą, przy znikomych wzrostach w 2023 r. w stosunku do 2022 r.
Dalsza część pod materiałem wideo:
Amerykański rynek mody się zmienia
James Reinhart, współzałożyciel i CEO amerykańskiego ThredUp, stwierdził, że sektor sprzedaży odzieży używanej kontynuował wzrost w 2024 r. na trudnym rynku, ponieważ był “bardziej odporny”, gdy budżety gospodarstw domowych były nadal ograniczane przez wyższe rachunki za energię i żywność.
Kiedy nastroje konsumentów są słabsze, (…) ludzie szukają zakupów rzeczy używanych, aby dostać więcej za mniej – skomentował James Reinhart. Stwierdził również, że zainteresowanie przedmiotami używanymi nie ogranicza się tylko do młodszych kupujących szukających modnych perełek, ale zaczyna obejmować starsze pokolenia.
esgnews.com
Raport wykazał, że ponad połowa wszystkich kupujących nabyła coś używanego w ciągu ostatniego roku – chociaż wskaźnik ten wzrósł do 65% wśród pokolenia Z i millenialsów, czyli osób w wieku od 12 do 43 lat. Prawie 2 na 5 – 38% konsumentów – powiedziało, że kupuje używane ubrania, aby móc pozwolić sobie na marki wyższego segmentu.
Rynek odzieży używanej napędzają aplikacje mobilne
Wśród młodych ludzi trend ten jest napędzany przez łatwość cyfrowych zakupów odzieży używanej na Vinted i Depop, jak również ThredUp. Oczekuje się, że sprzedaż online wzrośnie ponad dwukrotnie w ciągu najbliższych pięciu lat, osiągając 40 miliardów dolarów. Odzież dziecięca jest obecnie najszybciej rozwijającym się sektorem mody używanej.
Trend na ubrania second hand niedawno pojawił się głównym nurcie np. w brytyjskim reality show Love Island, teraz sponsorowanym przez eBay. Pojawiło się w nim już kilku uczestników-promotorów stylu second hand.
W Wielkiej Brytanii starsi kupujący są bardziej skłonni do zakupów w fizycznych sklepach i butikach. Teraz na głównych ulicach jest większa dostępność używanych ubrań, ponieważ główni detaliści od Selfridges po Primark eksperymentują z segmentami dla sprzedawców odzieży używanej.
Przyszłość maluje się pozytywnie, ale daleko jest jej do pełnego optymizmu
Reinhart stwierdził, że nadchodzące zmiany prawne w USA i UE mające na celu ograniczenie fast fashion było również częścią motywacji dla marek odzieżowych do większego zaangażowania.
Trudno nie wierzyć, że w tej przestrzeni dojdzie do pewnych działań w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat, biorąc pod uwagę, ile odzieży trafia na wysypiska, powiedział.
theguardian.com
Pomimo znaczącego wzrostu sprzedaży, platformy second hand mają trudności z zarabianiem pieniędzy. Vinted odnotowało straty wysokości 47,1 miliona euro brutto w 2022 roku, pomimo wzrostu sprzedaży o 51%. Straty przed opodatkowaniem Depop wyniosły 59,4 miliona funtów i przekroczyły jego sprzedaż w wysokości 54,3 miliona funtów w 2022 roku.
ThredUp, który w zeszłym roku odnotował stratę na poziomie podstawowym w wysokości 2,1 miliona dolarów pomimo wzrostu sprzedaży o 14% do 81,4 miliona dolarów, spodziewa się osiągnięcia równowagi w tym roku na poziomie podstawowym, ponieważ sprzedaż wzrośnie jeszcze bardziej, a marże zysku się poszerzą.
Czytaj dalej: